Så blev 2020 för fast food-branschen

 

hamburger 1238246 1920

 

2020 blev året då den svenska fastfood-marknaden backade. Koncept med drive through, bostadsnära lägen, hemleveranser och digitala lösningar klarade sig bäst. Bäst utveckling bland snabbmatkoncepten hade Chopchop Asian Express (+62 miljoner) medan fast casual-kedjan Bastard Burgers står för 181 miljoner i tillväxt.

- Jag tror vi hade paus i fyra veckor innan vi kände oss trygga i att vår nisch och vår verksamhet inte skulle bli lika hårt drabbad som andra, säger Bastard Burgers vd Simon Wanler i Delfi Fastfoodguide 2021 som nu finns att beställa.

Utvecklingen för landets sex fullsortimentsgrossister har också kartlagts av Delfi, där de sex stora aktörerna tillsammans omsatte 28,4 mdr, men tappade nästan en femtedel av sin försäljning 2020.

- Kartan ritas alltid om lite efter en sån här kris, säger Martin & Serveras vd Liv Forhaug, i en större intervju om pandemins villkor, trender och dess återhämtning.

Många fler branschföreträdare bidrar och kommenterar i Fastfoodguiden 2021 där du även får analyser, siffror och nyckeltal för hur kedjor och segment utvecklats och läsa om aktörernas krishantering och hur nya trender utvecklats.

Vill du läsa mer, så finns Delfi Fastfoodguide att beställa på delfi.se.


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.