Två nya ledamöter i CSS styrelse
Två nya ledamöter valdes in styrelsen för Convenience Stores Sweden på stämman den 16 juni.
Vi bad Morgan Eriksson och Saif Abdu-Rahman att berätta lite om sig själva och hur de ser på sina nya uppdrag.
Vi vänder oss först till Morgan Eriksson.
1. Berätta lite kort om vem du är och vad du jobbar med?
- Jag är 53 år och har verkat inom convenience sedan 1991. Arbetar inom OKQ8 som Head of Retail Purchase and Services Scandinavia och som vd för vår grossist OKQ8 Marknad som hanterar bil-, hem- och fritidsprodukter.
2. Hur ser du på ditt nya uppdrag i CSS styrelse? Vad kan du bidra med. Vilka är de stora frågorna?
- Det ska bli mycket intressant att få vara med att bidra till servicehandelns utveckling igen. Jag var med en gång i tiden och startade upp det som idag är CSS Networking program.
Det handlar om att driva svensk servicehandel framåt för en fin kundupplevelse med förutsättningar för en långsiktigt god utveckling. Miljöfrågorna måste få ta för sig och genomsyra mycket mer än idag. Det är också viktigt att utveckla samarbeten med branschens leverantörer.
3. Convenience-branschen som sådan - hur ser du på dess framtid? Vad är viktigt för en bra utveckling?
- Branschen har fina möjlighet att utvecklas och ta marknadsandelar, kundbeteenden ändras och allt ska vara snabbt och bekvämt. Servicehandeln har denna fördel sedan många år tillbaka och det handlar om att fortsätta möta kunden på samma sätt och fortsätta förädla kundmötet med god service och med rätt erbjudanden.
4. Något övrigt som du vill passa på att säga?
- Inte just nu. Mer än att jag ser fram emot detta.
Därefter till Saif Abdu-Rahman.
1. Berätta lite kort om vem du är och vad du jobbar med?
- Jag är 42 år, gift och har två barn. Bor i Stockholm och jobbar sedan ett och ett halvt år som Concepts and partnerships manager på Menigo. Det innebär att jag utvecklar koncepten Time och Nära Dej, i allt från digitala projekt till grafisk profil. Att ha kontakt med CSS, där vi sedan tidigare är medlemmar med samtliga våra butiker, är en självklar del av jobbet.
Tidigare har jag haft liknande arbetsuppgifter inom Gymgrossisten och Itrim. Jag har också jobbat inom telecom-branschen och hade under sju år två egna butiker inom Reitan.
2. Hur ser du på ditt nya uppdrag i CSS styrelse? Vad kan du bidra med. Vilka är de stora frågorna?
- Jag ser mycket fram emot att få vara med och utveckla branschen tillsammans med kompetenta kolleger. En stor fråga för mig är butikernas utbildning inom det digitala, det tror jag är viktigt för hela branschen och här kan jag säkert bidra med en del kunskap och erfarenhet. Pandemin har visserligen skyndat på men att utvecklas digitalt är fortfarande lika viktigt. Även hållbarhet och miljö är framtidsfrågor som i mångt och mycket går hand i hand med det digitala. Exempelvis att man kan ha utbildningar online, så man slipper en dags restid för 2 timmars utbildning.
3. Convenience-branschen som sådan - hur ser du på dess framtid? Vad är viktigt för en bra utveckling?
- Vår bransch i sig är en viktig samhällsbärare. Precis som jag sa om de viktiga frågorna så kommer de igen här. Man bör utvecklas digitalt för att möta kundens behov bättre och snabbare. Butiksdöden tror jag inte alls på. Antalet butiker i vissa utsatta branscher minskar självfallet, men knappast inom convenience. Däremot tror jag att online och offline behöver fogas samman till en enhet, så kallad omnikanal.
4. Något övrigt som du vill passa på att säga?
- Jag tackar verkligen för förtroendet att få vara med och leda vår branschorganisation och ser fram emot det med stor entusiasm.
Intervjuer: GUNILLA PIHLBLAD
Att två nya valts in betyder också att två personer slutat. Det är tidigare ordföranden Ola Ahlsén, samt också Göran Sandahl.