För våra medlemmar:

Källarbacken utvecklas stadigt och har blivit ett begrepp

tjejerna framsidan2

Caroline Jespersen och Sara Eliasson, vänner och kompanjoner.

Förut såg man bara bensinpumparna. Men nu är det själva butiken och serveringen som drar till sig blickarna hos förbipasserande. ”Källarbacken” har blivit ett begrepp och hit kommer kunderna i strida strömmar för att äta, fika, köpa glass och kanske njuta av den fina miljön runt omkring. Och för den glada stämningen och höga energin.
- Det är alltid kul att gå till jobbet, säger kompanjonerna Sara Eliasson och Caroline Jespersen.

Stället är nästan svårt att beskriva i ord. Bilderna hjälper så klart till men helst ska man uppleva det. Vilket många dessbättre gör, för kunderna blir forfarande, åtta år efter övertagandet, fler och fler. MC-utflykter, cykelturer, ”kärringrallyn”, mjukglass-släpp och räkmackor. Det är mycket som lockar. Även kläder och inredning.

Ja, du läste rätt. Det var nämligen så att Caroline drev en klädbutik på en närbelägen plats och att man helt enkelt flyttade upp den till den nya gemensamma byggnaden.

Hon och Caroline var vänner redan innan och berättar om hur ”de blev med mack”.

- Jag såg en skylt om att macken var till salu och kontaktade Sara. Vi visste att det var ett bra läge och att det fanns möjligheter. Det har alltid varit bra här men kunde så klart bli bättre. När vi hade kommit i gång var det många som kom in och sa ”oj har det blivit en butik här också”. Man såg nog bara bensindelen tidigare.


ext pa hall

 Källarbacken ligger mellan Borås och Göteborg.

På frågan om vad de gjort under åren så blir svaret ”allt”. Men om man tittar fem år tillbaka så var det då de började göra egna smörgåsar och sallader. Kanelbullebakningen har eskalerat och slagordet har varit ”våga baka”.

- Man säljer mer när man har mer att visa upp. Kanelbullar är kanske det bästa exemplet på det, säger Sara och Caroline och berättar om utvecklingen till ren catering.

- Vi började även med smörgåstårtor, det har gått jättebra. Nu i höst ska vi rikta in oss mer aktivt på det området och kontakta till exempel begravningsbyråer runt omkring.


kunder vid broddisk2

Glass, fikabröd och smörgåsar är riktiga storsäljare.


Glassen är en stor och viktig kategori. Stor hausse kring första mjukglassdagen varje år. Från och med i år har Källarbacken även skopglass. Dessutom stycksaker från de tre stora leverantörerna.

Att det hela tiden händer något är viktigt för de båda kompanjonerna som också själva ser till att komma ut och få idéer och inspiration.

- Vi åker på mässor och besöker även andra liknande ställen. Vi uppskattar också besök från leverantörer och grossister.

Själva köket har de gjort en stor satsning på, det är nu tio gånger större än från början. Golven har lagts om, väggar och tak har förnyats. Altaner har byggts både på fram- och baksidan. På baksidan är det för övrigt en mycket fin utsikt ner mot sjön och inte oväntat har Sara och Caroline planer även här.

- Vi ska röja så det syns bättre och glasa in serveringen. Kanske satsa på kanot- och suputhyrning. Laddstolpe har vi också planer på.


losgodisavdelning

Viktiga kategorier med snygga exponeringar.

Pandemitiden har inneburit mycket nytt jobb men har också gett mycket tillbaka. Kolonialsortimentet har utökats, kassar har plockats ihop och utkörning har erbjudits.

- Men många har kommit och hämtat utanför.

Det går inte att ta miste på att såväl ägare som personal och kunder trivs på Källarbacken vars utbud av såväl service som kioskvaror, mat, fika, kläder och inredning ger många en anledning att stanna till. Omsättningen har för övrigt ökat från 4,5 till 11 miljoner under åren som Sara och Caroline drivit verksamheten. Hatten av!

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

PRESUMTIV VINNARE

award logga 2021 beskuren


Nominerad av Magnus Lindblad på ReFuel (Apollo Energy Gum) för att det händer så mycket där, är så fräscht och så trevliga ägare.

tjejerna bakom

KÄLLARBACKEN HÄLLINGSJÖ

  • Bensinstation med butik och servering i Hällingsjö som är en tätort i Härryda kommun beläget vid Gingsjön. Orten växte fram vid vägskälet mellan landsvägarna mot Göteborg, Borås och Småland, utmed den historiska farleden Västgötavägen. Det tar 30 minuter med bil till Göteborg.
  • Ägs av Sara Eliasson och Caroline Jespersen
  • Butiksytan är 300 kvadratmeter varav hälften är kläder och inredning (Smultronstället). Hela källaren fungerar som lager.
  • Omsättning 11 MSEK på macken och 2 MSEK på Smultronstället
  • 6 helårsanställda inkl ägarna
  • Öppet 6-21 på vardagar och 8-21 på helger, alla dagar året runt


Lite bonusbilder

 dryckesavdeln

ext uteservering

kunder vid entren

Convenience Stores Sweden
08 - 505 970 30

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40