Både e-handel och begagnat växer
Coronapandemin har förändrat köpbeteenden och flyttat den digitala omställningen av handeln flera år framåt. Svensk Handels rapport Läget i handeln visar att e-handeln kommer att utgöra 31–40 procent av den totala detaljhandeln år 2030. Även begagnathandeln förväntas att öka.
I takt med att kunderna gör en större andel av inköpen på nätet minskar antalet butiker och Svensk Handels prognoser visar att mellan 6 000 och 10 000 butiker kommer att försvinna till år 2030.
Störst effekt har e-handeln inom sällanköpsvaruhandeln, det vill säga försäljning av varor som hemelektronik, kläder och sportartiklar.
Tidigare har försäljningen av mat på nätet legat på låga nivåer men under pandemin har omsättningen nästan fördubblats. E-handelsandelen bedöms fortsätta växa i de två scenarierna för att utgöra upp till 18 procent år 2030, jämfört med dagens cirka 4 procent.
– Försäljningen på nätet kommer att fortsätta växa och företagen ställer om för att möta kunden där den befinner sig. Butiken kommer fortsatt att spela huvudrollen och för många företag är mixen mellan en stark fysisk och digital närvaro avgörande, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
I Läget i handeln mäts för första gången begagnatmarknaden, en växande del av handeln som tidigare inte har kvantifierats. Rapporten visar att två av tre konsumenter har handlat begagnat det senaste året. Totalt omsätter begagnathandeln 20 miljarder kronor.
– Begagnathandeln har gått från skam till glam och attraherar en allt bredare målgrupp. Låga priser, en tydlig hållbarhetsaspekt och möjligheten att nå ett unikt utbud är de främsta drivkrafterna, säger Johan Davidson.