Patrick har utvecklat butiken bit för bit

patrick2

Patrick Öberg, sedan ett år tillbaka innehavare av Storjouren i Trollhättan.
 

Allt behöver inte ske på en gång. Huvudsaken är att man har en plan och utvärderar förändringarna.
Patrick Öberg, innehavare av Storjouren i Trollhättan, har under det år han haft butiken, gjort precis så. Och mer är på gång.


Butikslokalen har haft verksamhet sedan 1940-talet, sedan 70-talet har det handlat om tobak och godis. Läget kan inte bli bättre, mitt i centrala Trollhättan, en stad som verkar ha ett rikt affärsliv i centrum.

Sedan ett år tillbaka heter ägaren Patrick Öberg, en man med en helt annan bakgrund. Han driver nämligen också ett bolag som jobbar med underhåll till flygindustrin. Att ta över Storjouren såg han som en liten gardering när pandemin gjorde sig intåg. Men också som en möjlighet att prova på något nytt.

- Jag står i butiken en dag varje vecka. För övrigt sköter jag den jämsides med det andra jobbet, säger han och förklarar att man måste träffa kunder och se hur det fungerar i det dagliga flödet.

- Jag har en fast anställd och ett par extra under sommaren.

ext

 

När Patrick tog över var det starkt fokus på tobak och godis, en kiosk helt enkelt. Men sedan har det hänt saker som ökat kundtillströmningen märkbart.

- Att få in fler kunder är det allra viktigaste liksom att skapa mer säljyta. Jag har flyttat lagret i butiken och minskat ner på kontorsdelen. Disken har också fått en ny placering.

 

asiatiskt och box

 

Ett annorlunda inslag som fallit väl ut är asiatiska livsmedel, främst thailändska varor. Så bra att Patrick nu funderar såväl på tillagade rätter som egen import. Uppenbarligen har han hittat en nisch.

Kaffe och en rejäl översyn av dryckesutbudet, har också bidragit till butikens 30-procentiga ökning. Patrick är fascinerad över hur mycket dryck det säljs och menar att det verkligen gäller att ge denna kategori den plats den förtjänar.

- Energidryckerna är outstanding, det verkar gå att sälja hur mycket som helst.


drycker


Paketutlämning och boxar från Budbee har också ökat kundströmmen. På att göra-listan står nu även egna smörgåsar. Nyheter, oavsett kategori, är enormt viktiga.

- Att inte ta in nyheter snabbt är i det närmaste tjänstefel. Det vita snuset är ett bra exempel på område där det händer saker hela tiden. Energidrycker likaså.


kassan med flera kunder

När Convenience Stores News besökte Storjouren i juli stod Patrick Öberg i begrepp att öppna en obemannad butik i Kungshamn. Om detta slår väl ut planerar han att eventuellt ha Storjouren obemannad under vissa tider. Självklart med tobaken utanför försäljningsytan.

På tal om yta så är hela lokalen 130 kvadratmeter stor. Idag är 85 av dessa butik, men detta ska utökas till 100. Omsättningen förra året var 3,5 miljoner.

- Om trenden håller i sig närmar jag mig fyra miljoner i år.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 
award logga 2021 beskuren

Nominerad av Spendrups för att:
Patrick har visat stort intresse för att ta sig an nyheter och förnya sortimentet. Ser till en helhet och månar om sina kunder och deras behov.


STORJOUREN

  • Servicebutik i centrala Trollhättan
  • Ägs av Patrick Öberg
  • Butiksyta idag, ca 85 kvadratmeter
  • Omsatte cirka 3,5 MSEK 2020
  • Två helårsanställda
  • Öppet 9.30-21.30 må-to, 10-23 fre-lö, 12-21.30 sö

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.