Kiruna flyttar men Direkten står kvar

direkten simhallskiosken


Att ha butik i Kiruna är lite extra ”skakigt” just nu. Vissa försvinner och/eller flyttas, andra blir kvar. Som Direkten Simhallskiosken vilken står precis på gränsen mellan det gamla och det som kommer att rivas.
Ägarna Robert och Ann-Helen Renblom planerar dock att öppna ytterligare en butik i det nya Kiruna.

Som framgår av namnet ligger butiken vid Simhallen, närmare bestämt strax utanför. Där har den funnits sedan slutet av 60-talet och sedan fyra år tillbaka drivs den av Robert och Ann-Helen Renblom som båda hade en helt annan utbildning och karriär men ville prova på något nytt.

- Det har varit lite mera jobb än vi hade tänkt oss, men ändå det bästa jobb vi nånsin haft, säger de och menar att kundmötena ger energi.

- Dessutom får man ju prova och styra som man själv vill och vara ledare på ett helt annat sätt.


Samtidigt har det varit lite kämpigt under de här åren, just med tanke på flyttningen av staden.

- Även om vi kommer att finnas kvar här så har de senaste åren inneburit en del förflyttningar av kunder som bott i närheten. Vi har tappat men samtidigt har det kommit nya. Trots flyttströmmen och pandemin så har vi ändå ökat med tio procent det senaste året, vilket känns bra.

 

robert och annhelen 2 beskuren

Ann-Helen och Robert Renblom.

Robert berättar att man jobbat stenhårt med att kunderna ska kunna handla på ett tryggt sätt. Rött eller grönt ljus i dörren, ändringar i lokalen samt att en del butiksarbete har gjorts före öppning och efter stängning.

Sortimentet är brett och eftersom man är lyhörd för kundernas önskemål så är det också levande. Tobak är största kategorin och man jobbar effektivt med dryck och konfektyr, och är snabb på att ta in nyheter. Men allra bäst går det med lösgodiset där man har 250 sorter och säljer cirka ett ton per månad.

Kunder tittar in när dom kommer från byarna runt omkring och även söderifrån under sitt semesterbesök, för att de vet att här är det alltid färskt och fräscht.

I en angränsande byggnad finns också glassbaren som är säsongsöppen cirka tre månader per år med allt från mjukglass, kulglass, italiensk gelato och frozen yogurt. Där tillämpar man självservering så att kunderna får göra sina egna glassar och blanda som man vill. de vägs sedan framme i kassan.


- Vi jobbar aktivt med sociala medier med tävlingar och nyheter. En tävling på Facebook nådde över 25600 personer och skapade cirka 600 delningar. När serietidningen 91:an gjorde besök i Kiruna i ett av sina nummer sålde vi över 760 exemplar med hjälp av de sociala medierna.

- Sedan samarbetar vi med flera föreningar och företag i kommunen, och fler idéer finns på diverse aktiviteter och samarbeten.

Hur ser ni på den närmaste framtiden?

- Vi ska så klart fortsätta att utveckla butiken och fortsätta diskussionerna kring att öppna en till butik i nya centrum. Förhoppningsvis når vi det målet om ett år.


Är du nyfiken på flytten av Kiruna, titta här:
https://samhallsomvandling.lkab.com/sv/kiruna/vi-flyttar-en-stad/

 

GUNILLA PIHLBLAD

 

award logga 2021 beskuren

Nominerad av Direkten.

 

DIREKTEN SIMHALLSKIOSKEN

  • Butik vid Simhallen i centrala Kiruna
  • Ägs av Robert och Ann-Helen Renblom
  • 80 kvadratmeter butiksyta
  • Omsatte förra året 7 MSEK, kommer att landa på 7,8 i år
  • Fyra helårsanställda inkl Robert och Ann-Helen
  • Öppet 9-21 må-to, 9-22 fre, 10-22 lö, 11-21 sö



Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.