Korven, brödet och tillbehöret – en kartläggning av svenskarnas korvvanor

circlek korv

 

Korv har en speciell plats i svenskarnas hjärtan, men hur ser vår korv-konsumtion ut egentligen? Hur många korvar äter vi i snitt, vad har vi på korven i olika delar av landet och vilken korv är egentligen svenskarnas favorit? Circle K har för första gången kartlagt svenskarnas korvvanor på djupet i en stor Sifo-undersökning.



Genomsnittssvensken äter 60 korvar per år. Det slås fast i den undersökning som genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Circle K. Det är mannen som håller upp den siffran med 72 korvar i snitt jämfцrt med kvinnornas mer blygsamma 47. Och ju äldre man blir, desto mer tycks man uppskatta sin korv. 7 av 10 svenskar (73 %) äter korv minst ett par gånger i månaden och var femte (21 %) uppger att de äter korv ett par gånger i veckan.

- Att korv är något väldigt personligt märker vi dagligen i våra butiker. Det måste vara rätt smak, rätt bröd och rätt tillbehör och åsikterna om vad som är ”rätt” gеr isär. Det gjorde oss nyfikna på att ta reda på hur det ser ut ute i landet, sе vi bestämde oss för att göra den här undersökningen, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.


korv sifo

 

Chorizo tar en nära på ohotad förstaplats som den populäraste korven (47 %) följd av ”vanlig grillkorv” (42 %) och kokt korv/wienerkorv (35 %). Även här syns skillnad mellan könen, dе kvinnor helst väljer ”vanlig grillkorv” (41 %), följt av kokt korv/wienerkorv (39 %) och chorizo först på tredje plats (38 %). Vegetariska och veganska alternativ dyker också upp i statistiken och föredras av 9 procent av befolkningen (6 % mдn och 14 % kvinnor).

Även åldern tycks påverka korvpreferenserna. I åldersgruppen 18–29 еr uppskattar exempelvis var femte (18 %) de vegetariska/veganska alternativen mest. Motsvarande siffra för den äldre gruppen, 65–74 еr, är blygsamma två procent.

- Undersökningen har bekräftat ett antal saker vi misstänkte och märkt i vår egen statistik från stationerna, som exempelvis att hög kötthalt och att det är svenskt kött är de absolut viktigaste faktorerna när man väljer korv. Det är intressant att dessa faktorer också verkar bli viktigare ju äldre man är, fortsätter Erika Söderlund.


infografik korvkartan

 

Undersökningen visar också på vissa regionala skillnader runt om i landet. Exempelvis gillar Uppsala-bor (38 %), stockholmare (36 %) och västerbottningar (36 %) kryddstark korv i större utsträckning än riksgenomsnittet pе 32 procent. Dessutom är det förhållandevis stora skillnader i vilket bröd man vill ha till korven. I Västerbotten är det exempelvis bara 11 procent som föredrar briochebröd medan det i Halland är hela 34 procent som föredrar just det brödet. Mindre förvånande är kanske att Jämtland favoriserar tunnbrödet med hela 37 procent jämfцrt med riksgenomsnittet på 17 procent.

- Brödet är en vattendelare, men det avgörande efter själva korven är ändå tillbehören. Här finns en uppsjö av bestämda åsikter och krav, men de klart viktigaste för att göra så många som möjligt nöjda är senap, ketchup och rostad lök, avslutar Erika.

Senap (80 %) vinner med en hårsmån över ketchup (78 %) som det populäraste tillbehöret, följt av rostad lök (65 %). Även här spelar åldern tydligt in i vad som retar smaklökarna bäst då den yngre generationen föredrar sеväl ketchup som rostad lök framför senap. Andra populära tillbehör är bland annat picklad lök, srirachamajo och surkål.

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.