Ökat intresse för take away
Mer take away, men med vassare medel. Det framgår i en kartläggning av svenskarnas take away-vanor som en del i Matrapporten 2021 i samarbete med matkommunikationsbyrån Food & Friends. Siffrorna, som nu presenteras för första gången, visar att konsumenterna efterfrågar en förbättring i branschen.
Förra månaden presenterade Dometic sina nya leveransboxar som monteras på mopeder, motorcyklar, elcyklar eller i bilar. Dessa spås revolutionera hela take away-branschen med sin nya teknik som gör att maten bibehåller rätt temperatur under transporten. Detta tar helt bort problematiken med varm mat som kallnat, eller kall mat som blivit varm under leveranstiden.
Att coronapandemin har gett ett uppsving för take away-industrin förvånar nog ingen. Idag är det 37 procent av populationen som beställer take away minst en gång i månaden. I år uppger svensken överlag att man planerar att lägga mer pengar på att köpa take away det kommande året. 20 procent säger att man kommer att lägga mer pengar i år, jämfört med 12 procent för 2020. Det är en ökning med hela 67 procent vilket visar på ett ökat intresse för take away.
Samtidigt finns det finns en stor förbättringspotential inom branschen. Respondenterna fick nämligen också svara på frågan hur troligt det är att de skulle beställa hem mat oftare från restaurang utifrån olika scenarier. 52 procent av den totala populationen uppger att de skulle beställa mer take away om maten hade rätt temperatur när den kom fram. 41 procent av respondenterna kunde dessutom tänka sig att beställa oftare om utbudet av rätter var större.
– Uppenbarligen finns det ett stort utrymme för förbättring i branschen. Vi vet att vår produkt kommer att avhjälpa problemet med kall mat vid leverans och hoppas därmed kunna öka kvaliteten och synen på take away som helhet. Att så många skulle kunna tänka sig att beställa hem mat oftare om utbudet var större visar också på ett behov och nu hoppas vi att det blir värt för krögare att ta fram take away-erbjudanden av hög kvalitet, säger, Andreas Karlsson, Global Head of Business Development - Mobile Delivery på Dometic.
Mat som hunnit bli kall vid leverans är också det som stör svenskarna allra mest med take away. Hela 37 procent av den totala populationen tycker detta är det mest irriterande med hemlevererade måltider. På en andraplats av irritationsmoment är kostnaden för leveransen för 28 procent av befolkningen. Detta följt av långa leveranstider på 22 procent, kostnaden för maten på 20 procent, felleveranser på 20 procent, att matleveransen inte känns hygienisk på 5 procent.
Det kan tyckas självklart att take away-beställningar är ett storstadsfenomen, men Matrapporten 2021 visar att Malmöbornas take away-vanor skiljer sig rejält från övriga storstäder. Nedbrutet på var man bor så visar det att 44 procent av stockholmarna beställer take away minst en gång i månaden. Motsvarande siffra för Göteborg är 36 procent, alltså lite mindre. I Malmö däremot är motsvarande siffra hela 56 procent, vilket gör Malmö till den hämtmats-tätaste staden i Sverige.
Matrapporten 2021 i sin helhet samt högupplösta bilder finns att hämta på:
https://www.foodfriends.se/wp-content/uploads/2021/06/Matrapporten-2021_web.pdf