Skip to main content

När samarbete chef och anställd klickar som bäst

evelinacaroline


Vi fick 32 anmälningar till årets upplaga av Convenience Retail Awards. Evelina Schiller på Pressbyrån Östra sjukhuset i Göteborg vann inte. Men frågan är om inte motiveringen och från hennes butikssäljare Caroline Hellström borde ha ett pris för sig. Har har vi nämligen ett par som tar ordet samarbete till nya höjder.

”Min chef pushar mig, motiverar mig samt inspirerar mig till att vara den bästa säljaren jag bara kan bli. Vi som anställda får ta del i mycket av hur det är att driva en butik. Vår Pressbyrå är världens bästa arbetsplats.”

Ovanstående är en stark komprimering av den motivering Caroline skickade in till CSS och i början av juli träffade vi dem båda två på deras arbetsplats. En butik som Evelina kom till 2014 och vars försäljning hon - och hennes personal - nästan fördubblat sedan dess.

Caroline, som också är Evelinas kusin, började 2017 och har alltså svårt att tänka sig ett bättre ställe att jobba på.

- Jag har inte mycket arbetslivserfarenhet men jag vet ändå att jag har världens bästa chef och arbetsplats.

ext

 

Evelina började sin pressbyråbana vid Götaplatsen och då tillsammans med en kompanjon som hon sedan köpte ut 2018. Ett år efter övertagandet av Östra sjukhuset brann butiken, något som naturligtvis medförde både merarbete och avbräck. Men med envishet och gott humör har hon alltså byggt upp en blomstrande verksamhet.

- Förutom själva renoveringen så har vi satsat mycket på att få mer butiksyta och mindre lager, säger hon och berättar att 75 procent av kunderna har koppling till själva sjukhuset.

- Detta är ju också lite av reseknutpunkt med bostadsområden och det finns även ett koloniområde här.

int med salladsbar

 

Caroline, som älskar att bolla idéer med sin chef, säger att hon ibland känner sig som en ”miniköpman”. Och Evelina inflikar att Caroline är en stjärna på merförsäljning, det var inte för intet som hon blev Årets Säljare inom Pressbyrå-distriktet förra året.

Vad är det då som har hänt/händer i den här butiken. Vi tar Carolines motivering till hjälp:

  • Den nya fina uteserveringen som bland annat gjorde vårens glasskampanj ”tusen gånger bättre”
  • Satsningen på mat samt egen beredning av mackor som medfört kraftigt ökad försäljning
  • Större korvgrill som gör att korven säljs som aldrig förr
  • Utökade öppettider trots pandemin
  • Ny leverantör av blommor som både för med sig ökad försäljning och fin utsmyckning av butiken
  • Envetet arbete med salladsbaren och dess innehåll
  • Alltid överfyllda kampanjbord
  • Starkt fokus på nyheter

 

self checkout

 

Pandemin påverkade butiken mycket men man var snabba på att korttidspermittera och anpassa. Att man utökade öppettiderna var för att vara tillgängliga tidigt på morgnarna och sent på kvällarna.

- Vi har fått ta dagen som den kommer och ser ju nu att det ökar igen. Målet är att minst komma tillbaka till 2019 års nivå och helst ska det bli ännu bättre, säger Evelina.

- Det ska vi självklart bli, fyller Caroline på med.

Man blir inte förvånad om de lyckas :-).

 

Text och foto: GUNILA PIHLBLAD