Picadeli slutar med rött kött på alla marknader

picadeli


Som en del av sitt långsiktiga hållbarhetsarbete tar nu Greenfoods foodtechbolag Picadeli bort allt rött kött från sina salladsbarer på marknaden. Ett nödvändigt steg för att minska klimatutsläppen enligt den senaste rapporten från FN:s klimatpanel IPCC.

Syftet med initiativet är att föregå med gott exempel för resten av livsmedelsindustrin genom att agera för att stoppa den alltmer accelererande klimatkrisen. Exkluderingen av rött kött kommer inte bara att minska Picadelis koldioxidavtryck, utan även göra affärsstrategin ännu mer hållbar.

Enligt Our World in Data är expanderingen av jordbruket en av de mänskliga aktiviteter som haft störst inverkan på klimatet. All befintlig forskning visar även på att animaliska livsmedel har ett högre koldioxidavtryck än växtbaserade. Sedan Picadeli grundades 2009 har bolaget erbjudit en mängd olika vätbaserade livsmedel, men i höst höjs ribban ytterligare genom att ta bort rött kött från salladsbarerna. Ytterligare ett steg i arbetet för att bli än mer hållbart.

– Det här är en viktig milstolpe på mer än ett sätt. Genom att konsumera hälsosam och hållbar mat kan man kraftigt reducera utsläppen av växthusgaser och vi vill vara en del av lösningen. Minst 90 procent av Picadelis sortiment är lakto-ovo-vegetariskt och 70 procent är helt veganskt. Vi vill ligga i framkant och att ta bort det röda köttet är därför ett naturligt steg i vår resa för att minska vårt klimatavtryck, säger Kristoffer Sunér, Head of Food & Quality på Picadeli.

Picadeli kommer att fasa ut allt rött kött av september, vilket är en av många hållbara förändringar som gjorts på foodtech-bolaget under åren. Bland annat sе har mängden plast i de ikoniska grцna skålarna minskat och all frukt samt grönsaker är säsongsbetonade.

Att veta vad som är hälsosam och klimatvänlig mat är dock inte alltid alldeles enkelt. Picadeli arbetar därför kontinuerligt med att göra god, klimatsmart och hälsosam mat mer tillgänglig.

– På Picadeli tror vi att snabbmat ska vara motsatsen till skräpmat och vi vill göra det enkelt för människor att äta smartare och hälsosammare. Därför arbetar vi kontinuerligt med att skapa bra växtbaserade alternativ till animaliska proteiner, säger Kristoffer Sunér.


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.