Allmänt jubel när Tomas fick hederspris
Den hedervärde Tomas Hammers. (Foto: Joakim Ström)
I fredags på Reitan Convenience Swedens leverantörsträff delades det som vanligt ut några priser. Tomas Hammers, affärsområdeschef på Spendrups, gladdes tillsammans med övriga vid sitt bord åt att hans företag nominerades till Årets Leverantör på Pressbyrån. Då får han plötsligt höra sitt eget namn nämnas i samband med ett helt nyinstiftat hederspris och därefter ett unisont jubel.
- Jag blev så överraskad, men samtidigt så överlycklig, säger han.
Att det var ett populärt val råder ingen tvekan om. Alla i lokalen stod upp och skrek med glada tillrop. Applåderna ville aldrig sluta. Och Tomas fick som enda person (på grund av pandemiregler) gå upp på scenen.
- Det var så fint av dem. Om det är möjligt älskar jag Reitan ännu mer än jag gjorde förut, säger denne branschveteran som tecknade sitt första avtal med dåvarande Small Shops 1992.
- Ett av våra första centrala avtal. Begreppet key account manager kom till vid denna tid.
Tomas började på Spendrups 1983. Först med ”allt”, säger han och förklarar att organisationen var liten. Han var marknadsassistent, försäljningschef för servicehandeln och sedan KAM. Första centrala avtalet gjorde han för övrigt med dåvarande Statoil som precis hade blivit till genom sammanslagningen av Esso och BP.
- Vi hade försökt komma in på Pressbyrån men hade inte rätt sortiment att erbjuda. De var nöjda med Coca-Cola och Loka var precis ny. 1996 blev jag dock inbjuden att komma till huvudkontoret. Vi hade precis fått in Evian i vår portfölj och det passade in i deras planering.
Sedan gav det ena det andra och både Loka och Pepsi fick sina platser. Pressbyrån och 7-Eleven blev ett genom Reitan och om möjligt ännu viktigare kunder för Spendrups och nu har vi ett brett sortiment på båda kedjorna.
- De finns ju på så många ställen och låter våra varumärken bli ett ansikte utåt. Dessutom är de roliga och professionella att jobba med, säger Tomas Hammers och räknar snabbt ut att han under de dryga 25 åren haft minst tio olika kontaktpersoner för sina avtal på Reitan.
- De senaste tio åren har det dock varit Mattias Eriksson som är en fantastisk produktchef. Mycket kunnig och insiktsfull. Vi har haft ett magiskt bra samarbete.
Har du några speciellt roliga minnen från lanseringar och kampanjer?
- Det första jag tänker på är Loka likes old school 2013 och smakerna med strawberry Icecream, lemon pie och chocolate shake. Speciellt den förstnämnda slog alla rekord, det var helt galet på det riksmötet där mottagandet blev en bra värdemätare. Jag fick ringa hem och tipsa om ökad produktion och det kom verkligen att behövas.
- 2014 var det om möjligt ännu roligare för då lanserade vi Loka Crush där det small till med en supermatchning på framför allt Pressbyrån och det ledde till att den blev Årets Produkt. Vi blev även nominerade till Årets leverantör på Pressbyrån. Även denna gång fick vi på Riksmötet indikationen att detta kommer att bli en riktig raket. Reitans köpmän är väldigt pålästa om sin marknad och vet vad deras kunder tycker om.
Tomas överlämnade det tunga Reitankontot till kollegan Christoffer Kamp för ett år sedan, men finns fortfarande med i bilden.
- Men nu är det Christoffers ansvar och det axlar han så väldigt bra och det känns skönt. Jag förbereder mig för att så småningom gå i pension. Men inte förrän om tidigast ett drygt år.
Ett år som säkert kommer att resultera i ytterligare bra avtal och goda affärskontakter. Vi säger ett stort grattis till denne ”store grabb” inom convenience och avslutar med motiveringen till hederspriset.
”Du är vår mest lojala ambassadör för våra varumärken. Du har en finkänslig smak av klassisk natur - en livsnjutare av rang. Du är dessutom innovativ och oerhört omtyckt tack vare din empati och sociala förmåga. Utan att göra avkall på ditt affärsmannaskap lyckas du alltid se till att nå lönsam tillväxt för alla parter. För Mattias speciellt kommer du vara oerhört saknad.”
Text: GUNILLA PIHLBLAD