Skip to main content

Post Corona = stora möjligheter för convenience

jonas a artikeln

 

I sin sammanfattning av hur han tror att pandemin kommer att förändra svensk retail, nämner Jonas Arnberg, vd HUI Research, att convenience och lokalt kommer att ha stora möjligheter. 
Så nu gäller det att ta fasta på dessa!

Inte helt oväntat accelererar pandemin handelns strukturomvandling. Det blev tydligt direkt i och med den kraftigt ökande e-handeln. De delbranscher som ökat mest är dagligvaror, möbler & heminredning, apotek, hemelektronik, bygghandel samt sport & fritid. Svenskarnas absoluta favorit när det gäller e-handel är för övrigt Apotea.

Inte minst dagligvarubranschen har genomgått en enorm förändring. Jonas Arnberg nämner att vi snart är i det läget i Stockholm att det inte finns några mer ytor för mat att bygga på.

- Det skapar en möjlighet för lokala butiker som har rätt sortiment, säger han och konstaterar att Foodoras satsningar på butiker också är en intressant utveckling.

- Det beror kanske inte bara på pandemin, men oj vad det händer mycket på hemkörningsfronten. Vi förväntar oss en smidigare vardag Post Corona och flera nya aktörer levererar mat till dörren.


foodora

 

Håller infrastrukturen, dvs paketutlämningen, för den ökande e-handeln?

- Det spelar ingen roll hur mycket hemleveranser och boxar i butik ökar. Distributionsföretagen är fortsatt stora och det gäller för handeln att ställa krav på till exempel Postnord, säger Jonas Arnberg som bedömer att paketutlämningen har nått dubbelt så stora volymer år 2025.

- Då är det Black Friday varje dag. Med konceptualisering av utlämningsställen och en medveten strategi för e-handelslogistiken, kan det fungera bra.

Ett annat fenomen som tillhör Post Corona är det man kallar D2C, det vill säga att leverantörerna rundar detaljisterna och går direkt till konsument. Men även att lågpris växer i lågkonjunktur samtidigt som en ny fysisk budgethandel med nya aktörer som Costco Wholesale och Mere växer fram. Lågprisaktörer som Dollarstore, Rusta och Normal tar andelar men samtidigt blir det en slags polarisering där den lokala handeln kommer att växa.

- Bostadsnära butiker blir vinnare, det lokala blir allt viktigare. Med rätt läge och ett lokalt anpassat utbud kan butiker av det slaget även bli en form av lokal samhällsaktör.


obemannade

Vi har redan sett det komma och ny teknik möjliggör nya format, generösare öppettider och smartare kampanjer. Obemannade butiker, helt eller delvis, och butiker som, även om de har personal, använder densamma till annat än att stå bakom en kassadisk.

- Det ger möjligheter, till exempel i form av erbjudanden under tiden man handlar.

Jonas Arnbergs speciella budskap till convenience-branschen är alltså att det lokala och bekväma blir vinnare Post Corona. Vi avslutar med tio punkter, actions, som han presenterade i samband med Convenience Stores Forum i slutet av augusti.

actions

 

Text: GUNILLA PIHLBLAD