Stora ökningar för alkoholfri öl

alkoholfri ol 1

 

Alkoholfria alternativ har blivit alltmer populära. Nu visar färsk försäljningsstatistik att den alkoholfria ölkategorin i dagligvaruhandeln ökade med 14 procent under juni till augusti jämfört med samma period 2020.

Under de senaste åren har försäljningen av alkoholfri öl ökat kraftigt; 2014 drack svenskarna 5 miljoner liter alkoholfri öl, förra еret uppgick konsumtionen till över 20 miljoner liter, vilket innebar nytt försäljningsrekord. I år ser den siffran ut att stiga ytterligare – enbart under sommarmånaderna, juni-augusti, ökade konsumtionen av alkoholfri öl i dagligvaruhandeln med 14 procent jämfört med 2020 och med hela 39 procent jämfört med 2019. Dessutom har andelen alkoholfri öl av den totala ölförsäljningen i dagligvaruhandeln nästan dubblerats på tre år: från 10 procent i augusti 2018 till 17 procent i augusti 2021.

– Allt fler får upp ögonen för alkoholfri öl och under coronapandemin har konsumtionen gått upp ytterligare. Ett tydligt exempel är att dagligvaruhandelns nätfцrsäljning av alkoholfri öl har ökat med över 350 procent sedan mars förra året, säger Johan Kikas, Marknadschef Alkoholfria brygder.

alkoholfri citron

 

Carlsberg Sverige är marknadsledare inom alkoholfri öl med en marknadsandel på 53 procent. Storsäljaren stavas Carlsberg Alcohol Free, men inför sommaren lanserades en annorlunda alkoholfri nyhet – Pripps Radler 0,0% - en blandning av öl och citronlemonad.

– Pripps Radler är en dryck som både uppskattas av öldrickare, och de som hellre väljer andra alternativ. Vi kan nu konstatera att den sålt betydligt mer än förväntat och att den redan är uppskattad av många som vill ha en alkoholfri dryck som inte är för söt, men kanske inte gillar vanlig alkoholfri öl, säger Johan Kikas.

Sveriges tio mest populära alkoholfria ölvarumärken

Carlsberg
Mariestads
Staropramen
Falcon
Norrlands Guld
Heineken
Pripps
Brutal Brewing
Gotlands Bryggeri
Brooklyn

Alkoholfri öl i siffror

  • 2014 drack svenskarna 5 miljoner liter alkoholfri öl, 2020 uppgick konsumtionen till över 20 miljoner liter.
    Under juni-augusti 2021 ökade konsumtionen av alkoholfri öl i dagligvaruhandeln med 14 procent jämfört med 2020 och med 39 procent jämfört med 2019.
  • Alkoholfri öls andel av den totala ölförsäljningen i dagligvaruhandeln har ökat från 10 procent i augusti 2018 till 17 procent i augusti 2021.
  • Dagligvaruhandelns nätfцrsäljning av alkoholfri öl har ökat med över 350 procent sedan mars förra året.
  • Carlsberg Sverige är marknadsledare inom alkoholfri öl med en marknadsandel på 53 procent.

 
alkoholfri flaskor

 

Uppgifterna kommer från Carlsberg som i sin tur anger källan:
Nielsen, Volym, DVH+SVH, Jun-Aug 2021 vs 2020 & 2019

Läs här en tidigare artikel om alkoholfri öl.


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.