Spännande resa som bara har börjat

beadaniel butik

Daniel Lundh och medgrundaren Bea Garcia.

Daniel Lundh grundade tillsammans med Bea Garcia Lifvs vars första butik öppnade i början av 2019. Idag har man 27 butiker och en teknisk plattform som kan användas i många andra sammanhang. Företaget befinner sig onekligen med den ena foten i nutiden och den andra i framtiden.

Vad är målet när det gäller antalet butiker?

- Det finns cirka 1000 platser i Sverige som vi identifierat ha ett behov av denna service. Vi har tidigare sagt att vi skall etablera hundratals och det håller vi kvar vid.


Är Östansjö den första ni lägger ut på franchise? Kommer det att bli fler?


- Östansjö blir vår tredje franchisetagare. Från när vi öppnade vår första butik så har vi fått franchiseförfrågningar. Vi valde då att inte agera på dem då vi först ville driva våra egna butiker en tid för att se om själva affärsmodellen håller. Vi ville även dra alla lärdomar samt bygga vidare på den tekniska plattformen för att åstadkomma en sån bra drift som möjligt. Dock så tog vi in en franchisetagare ganska tidigt med just syftet av att lära av varandra. Joel Zachrisson som han heter, har idag fyra Lifvsbutiker i Dalarna. I somras ansåg vi att vi som produkt och koncept är redo för franchise och kommer växa vår kedja med just med det.


Fördelar respektive nackdelar med franchise?


- Franchise kan se ut på många olika sätt och här är det viktigt att man hittar en win-win för både franchisetagaren och oss som givare. Allt från design till sortiment kan vara utmanande beroende på vilka ingångsvärden man har. Men fördelarna är större än utmaningarna. Vi ser på våra franchisetagare att de snabbt blir lokala hjältar på orten. Även fast de drivs obemannat så är man där för att ta hand om butiken, fylla på, städa med mera. Så den personliga kopplingen finns ändå, och om den är lokal, så är det endast fördelar.


Hur ser du på obemannat i andra branscher än dagligvaruhandeln/servicehandeln?

- Som en självklarhet! Obemannat i sig är inget nytt. En vendingmaskin på tågperrongen är obemannad försäljning.  Det finns ju redan branscher som har gått över till obemannat; drivmedelsstationer, gym, solarier, för att nämna några. När det gäller retail så skulle jag nog säga att de flesta sorters butiker på ett eller annat sätt skulle kunna erbjuda en variant av obemannad handel.

 

Man talar om hybridlösningar?


- Exakt, jag tror inte att man skall se det svart eller vitt som obemannat eller bemannat. Vi driver våra butiker och optimerar den tekniska plattformen för att vi ska lägga så lite timmar i butiken som möjligt. Men det gör vi för att affärsmodellen kräver det, med denna typ av butik på en mindre ort. Här handlar det om att kontrollera kostnadssidan för att kunna bibehålla en prisbild mot konsument som är accepterad. 

- Men en större butik med ett större kundunderlag skulle jag bedriva som en hybrid. Det vill säga ha kvar personal, men de behöver inte stå fast bakom en kassalinje. De kan istället vara på golvet och hjälpa kund eller ta hand om butikens alla andra sysslor. Sen kan man ställa om till helt obemannat på ”off hours” för att förlänga öppettiderna. 

 
Exporterar ni ert koncept och era tekniska lösningar?

- Ja, det är extremt spännande och vi håller just nu på med att onboarda andra butiker på vår tekniska plattform. 
När vi öppnade vår första butik 2019 tittade många i branschen på oss och undrade vilka vi var och obemannat kändes lite främmande. Idag är det ett helt annat klimat. Självklart påskyndat av pandemin men begreppet butiksdöd fanns innan den bröt ut. Men vad vi redan då började bygga på var en teknisk plattform som inte bara kan hantera en dagligvarubutik, utan en plattform för all typ av retail. 

- Jag tror att de flesta retailers idag sitter just nu och tänker över vad just de behöver göra för att finnas kvar om några år. Man kanske har en e-handelssida och samlar massor av nyttig och värdefull data, men butiken drivs fortfarande analogt. Det vår plattform gör är att man får ögon på butiken. Genom att vår plattform drivs inte allt för olikt en e-handel, fast nu fysiskt i en butik, är möjligheterna här är enorma, både för kundens köpresa och för butikens resultat. 

- Så de retailers som vi nu onboardar och licenserar ut vår mjukvara till, har olika intressen. Någon vill gå obemannat, en annan vill driva hybrid, en tredje vill erbjuda en bättre kundresa genom en mobil check-out. Men vad alla har gemensamt är förståelsen om att börja samla relevant data om butiken samt om kunderna. Data här är extremt viktigt och att det samlas på en och samma plattform, inte i massa olika silos. Används den rätt så kan det göra att butiken inte följer andra analoga butikers öden och behöver stänga. 


Text: GUNILLA PIHLBLAD
 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.