Skip to main content

Convenience i Berlin inspirerade

gruppbild


Att studera sin egen bransch i ett annat land är alltid intressant. Tips och idéer kan tas med hem liksom insikter av olika slag. Sedan tio år tillbaka arrangerar Convenience Stores Sweden studieresor och efter ett pandemiuppehåll var det nu dags igen. Den 15-17 september for 35 medlemmar i CSS Networking Program till Berlin och vi har samlat deras intryck i ord - och i många bilder.

 

Varför just Berlin?

- Europas storstäder är intressanta eftersom de ligger nära oss både geografiskt och kulturellt, säger CCS vd Bengt Hedlund och berättar att man tidigare besökt London, Dublin, Amsterdam och Wien.

- Vi har även varit i USA vid två tillfällen, den ena gången i Pennsylvania och New York. Den andra i Chicago där vi kombinerade butiksbesök med den stora NACS-mässan.

Apropå NACS, så sker ofta planeringen av studieresorna tillsammans med den den internationella convenience-organisationen. Butiksbesöken i Berlin var till exempel rekommenderade av NACS som också fanns med på konferensdelen under första dagen.

Vad är syftet med dessa resor?

- Först och främst att se och lära sig något som man kan ha nytta av i den egna verksamheten här hemma. Men också väldigt mycket för att ge branschens olika aktörer möjlighet att träffas, att nätverka. Här sammanstrålar ju leverantörer, grossister och kedjor.

bengtsusannemark


Bengt Hedlund och Susanne Ankarkrans, CSS med Mark Wohltman, NACS Europe.

Första stoppet på väg från flygplatsen till hotellet i centrala Berlin gjordes på en bensinstation i kedjan Total. Där kunde deltagarna bland annat konstatera att vi ligger långt framme i Sverige, en insikt som också kan vara mycket värd. Två deltagare som dock var speciellt nöjda med det besöket, var Magnus Helmersson och Stefan Hedberg på Triumf Glass som fick se att man samlade glasstyckesaker av flera fabrikat i samma box.

- Det är precis vad vi menar kan öka försäljningen även här hemma. Vi fick också bekräftat av stationschefen att så var fallet, säger Magnus Helmersson.

Angelica Fagerholm på Preem hittade ett ”smörgåspaket” som hon tyckte var intressant.

- En lite rustikare macka med rågbröd och ost i en tilltalande förpackning. Det tar jag med mig hem.

ecigdemonstartionangelicastefandisken med tobak


Intresset kring hur man säljer cigaretter i den här kedjan var stort. Här finns paketen nämligen bara på bild vid kassan med en automat bakom. Produkterna säljs i kommission och det är leverantörerna som fyller på och låter den aktuella kassan fungera som ”mellanhand” mot lämplig provision. Innebärande att man inte behöver hålla ett eget lager i butiken.


konferenstorsten och steffen

Mark Wohltman under konferenspasset och Torsten Rieger från Orlen samt Steffen Eckert från Total.

Efter incheckning på hotellet samlades alla för att lyssna på Mark Wohltman, director NACS Europe, som höll ett längre anförande om den internationella och tyska covenience-marknaden. På plats fanns även Torsten Rieger, Managing Director PKN/Orlen Germany, en av de andra stora bensinkedjorna, samt Steffen Eckert, Head of Markering Total Germany. Det blev en hel del frågor från deltagarna, både under konferensen och vid kvällens middag.

 

anna och saifgrona burkarkonditri


Dag två var upplagd så att alla gick i mindre grupper för att besöka centralt belägna butiker. En del drog sig utanför centrum för att bland annat titta på fler bensinstationer. Stegräknarna tickade och det var nog ingen som gick kortare sammanlagd sträcka än en mil.

Mattias Bokvist på Coca-Cola tycker att den största lärdomen och bekräftelsen är att vi är bra på convenience i Sverige.

- Våra kunder har en mycket mer inspirerande miljö för konsumenterna. Vi ligger också längre fram i att hitta flera olika intäktsströmmar med olika initiativ som spänner över kanalgränserna. Så jag känner mig trygg i att vi tillsammans kan fortsätta utveckla vår underbara kanal i Sverige.

Men det finns en hel del att vara vaksamma på, tycker Mattias. Så som effektivitet i en alltmer kostsam miljö.

Vi såg många medvetna val där butikerna helt enkelt säger nej till möjligheter för att det inte finns marginal eller att konkurrensen är för hög från andra kanaler.

Såg du något konkret att ta med hem?

- Jag gillade iden med automater för framkallning av foton från mobil, det tror jag kan fungera även här. Det var också väldigt intressant och inspirerande att convenience vågar ta betalt för sina produkter, trots ett högt prisindex mot dagligvaruhandeln.


gront barutganget

 

Anna Jallai på Dagab hade en trevlig store tour och tycker att det stack ut extra hur man arbetade med glass i Berlin.

- Allt från displayer i ”växthus” längst gågatan Friedrichstrasse till frysar som placerats i kassalinjen på ett annorlunda sätt. Här har vi lite kvar att arbeta med i Sverige. Men i övrigt såg jag att våra butiker i Sverige faktiskt håller ganska hög standard i jämförelse. Något som också kan vara värt att reflektera över.


 exteat happycurrywurst


Carina Ståhlberg på Emab fastnade speciellt för en restaurang som inriktat sig på pommes frites.

- Det såg fräscht och gott ut trots att basen är pommes. Trevlig miljö att sitta i, men även möjlighet att få maten levererad med Wolt. Digital menytavla för beställning och betalning därefter service och kontakt med dem som lagade maten då man kunde se den beredas. Dessutom blev det personligt när man hämtade den vid disken.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


Här kan du se en liten film från  resan och höra mer om deltagarnas upplevelser.
Klicka på bilden så rullar den i gång.

bild av videon


I nästa veckas tidning blir det ett referat av Mark Wohltmans anförande på konferensen.