Bubs Godis ny medlem i CSS
Lika färskt som godiset de producerar hemma i Jönköping, är medlemskapet för Bubs Godis i CSS Networking program. Vi säger varmt välkommen till detta expansiva familjeföretag som snart färdigställt sin nya fabrik och därmed öppnar upp för ännu mer godis i lösvikt och påsar.
Företaget startades 1992 av familjen Lindström som lät bokstäverna i sina förnamn bilda bolagsnamn; pappa Bernt, sonen Ulrik, mamma Birgitta och sonen Stefan. Ett annat namn som bör nämnas i sammanhanget är den person som utåt sett förknippades med Bubs från starten till sin pension 2014, nämligen Ulf Siverklev.
- Kunderna såg honom som en av ägarna eftersom han engagerade sig så mycket och verkligen brann för företaget och produkterna, säger Gabriel Lahdo som efterträdde Ulf och numera har titeln Business Development Manager på sitt visitkort.
- Jag är helt enkelt ansvarig för all försäljning och utveckling på servicehandeln.
Gabriel Lahdo, servicehandelsansvarig på Bubs Godis.
Gabriel berättar att medlemskapet i CSS Networking Program är ett viktigt steg för Bubs fortsatta utveckling.
- Vi vill ständigt utvecklas för vår egen skull samtidigt som vi tillsammans med övriga aktörer vill vara med och lyfta hela branschen. Då är ett nätverk som detta perfekt och vi ser mycket fram emot att få bli en del av detsamma.
Bubs Godis mest kända produkt är självklart Hallonlakritsskallen. Detta sötsalta original har banat vägen för nya smakkombinationer i allt från glass till bubbelvatten. Nu finns det väl till och med ostkaka med hallonlakritssmak! Legenden i fråga föddes någon gång under 2001 då man i en skrivbordslåda hittade en skallefigur i plast som i en slags uppenbarelse blev förebilden för Hallonlakritsskallen. Den finns i dag som lösvikt, i påse, i olika storlekar och som skumprodukt samt att den knoppat av sig med helt andra smaker. Hallonlakritsskallen är dessutom en ikon på Facebook där den har en av Sverige största produktsidor: https://www.facebook.com/Hallonlakritsskalle/
Nyligen lanserades för övrigt ytterligare två ”skallar” för att fira att det var 20 år sedan originalet föddes. Det markerar också att Bubs Godis tror på en återhämtning av hela lösviktsföräljningen som sjönk drastiskt under pandemin.
Bubs Godis har idag 50 anställda och omsatte förra året cirka 153 MSEK. Huvudkontor och tillverkning, numera i två fabriker som byggts samman via lastkajen, finns söder om Jönköping och man leverererar både till dagligvaru- och servicehandeln samt jobbar med export i Norden. Allt förpackat godis är veganskt och Fairtrademärkt och hela sortimentet palmoljefritt.
Text: GUNILLA PIHLBLAD
Bilder från Bubs Godis