Populära glassvarumärken satsar på återvinning och minskad nedskräpning


gb glace


GB Glace ingår ett samarbete med återvinnings-appen Bower, där konsumenten ges möjlighet att få poäng för varje glasspapper/förpackning, oavsett om det slängs i en papperskorg utomhus eller vid en återvinningsstation.



Det är ett unikt samarbete som GB Glace i Sverige, tillsammans med Magnum nu ingår med Bowers 250 000 användare. Allt fler konsumenter väljer att sopsortera förpackningsavfall, samtidigt som allt fler varumärken väljer att satsa på att återvinna material. Det ökar intresset för att ge konsumenten ett incitament till att återvinna mer och se till att mindre mängd skräp hamnar i naturen.

- Nedskräpning är ett problem som angår oss alla. Vi vill självklart vara en del av lösningen och är därför otroligt stolta över att vara först med att göra det lättare och mer belönande för konsumenter att slänga glasspapper i papperskorgen i stället för i naturen, säger Victoria Gelmanovska, nordisk marknadschef GB Glace.

Användarna som är anslutna till Bower-appen kan nu även scanna streckkoden på glasspappret när det slängs i en papperskorg. Varje glasspapper ger poäng som omvandlas till en värdecheck alternativt skänks till vald välgörenhetsorganisation. Upplägget är detsamma på återvinningsstationer – där pantas förpackningarna genom att scannas och sorteras i rätt container.

- Vårt mål är att alla förpackningar ska återvinnas, förra året registrerades 12 miljoner förpackningar via appen. Men minst lika viktigt är att inget skräp hamnar på marken, och med GBs hjälp kan det nu bli verkligt, säger Suwar Merd, vd på Bower.
Plast- och förpackningsavfall som inte tas hand om på rätt sätt eller hamnar i naturen är en förlust på många sätt, inte minst för planeten. Sedan många år har GB Glace en tydlig vision för hur de vill verka för ökad materialåtervinning och mer cirkulära flöden. Detta görs bland annat genom att sätta ambitiösa mål kring användandet av återvinningsbara och återvunna material samt mål om att samla in och återvinna mer plast än de säljer.

Svenskarna älskar glass och sedan årtionden har Sverige placerat sig högt på listan av världens länder med hög glasskonsumtion. Glass äts i mängder både i hemmet och utomhus, på stränder, på promenaden eller i parken.

- Vi har nu hittat en teknisk lösning som ger oss möjlighet att belöna de konsumenter som vill göra rätt, och då är vi alla vinnare, säger Victoria Gelmanovska.


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.