Skip to main content

Coca-Cola i Sverige vill stärka ungas mentala hälsa

coca cola ungdomar

 

I samband med World Mental Health Day på söndag presenterar Coca-Cola i Sverige ett nytt initiativ för att stärka ungas mentala hälsa. Tillsammans med Fryshuset inleds ett fördjupat samarbete. Satsningen är en del av Coca-Cola i Sveriges samhällsengagemang.

Unga lider mest av mental ohälsa i Sverige, visar siffror från Folkhälsomyndigheten. Det är en negativ trend som har fцrstärkts under coronapandemin: Distansundervisning och avsaknad av sociala kontakter har orsakat bland annat ångest och nedstämdhet. Bris noterade en 61-procentig ökning av samtal från ledsna och oroliga unga under första pandemiåret.

Tillsammans med Fryshuset initierar Coca-Cola i Sverige nu projektet United Youth som ska främja mental hälsa bland ungdomar. Projektet baseras på Fryshusets framgångsrika arbete med United Sisters som genererat en metod som bland annat används inom skolor, fritidssektorn, föreningslivet och vården. Projektet riktar sig till tjejer, killar och ickebinära och har som mål att öka ungas kunskap i normkritiskt tänkande och självkännedom. Men också att stärka deras självkänsla och självförtroende samt erbjuda dem trygga relationer och positiva förebilder.

– Vi har positiva erfarenheter av att jobba med Fryshuset och är glada över att fördjupa vårt samarbete. United Youth fokuserar pе att stärka ungas mentala hälsa, vilket känns extra viktigt just nu, säger Cathrine Westerlind, Senior Manager, Sustainability på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Coca-Cola i Sverige vill vara en positiv kraft och hjälpa lokala organisationer att genomföra viktiga samhällsinsatser. Sedan partnerskapet med Fryshuset inleddes 2019 har Coca-Cola i Sverige genomfört en rad aktiviteter tillsammans med Fryshusets olika verksamheter. Coca-Cola i Sverige var en del av we_change - Sveriges största hållbarhetssatsning för unga, Lovely Days lovverksamhet och Barn till ensamma mammor som bjudit med unga att åka ut i skärgården med sina familjer.

– Vi är en del av de samhällen vi verkar inom och därfцr måste vi även rikta våra insatser mot våra medmänniskors och medarbetares välmående. Tillsammans med hängivna lokala aktörer kan vi göra skillnad, sger Cathrine Westerlind.