Semi-obemannat testas på Nära Dej
Jens Berglund på Nära Dej i Mjällom, Ångermanland, är den första som testar det nya systemet fullt ut.
Samma sortiment, mobilen som kassa och blygsamma kostnader för handlaren. Obemannade butiker är Menigos senaste strategi som nu testas på alla Nära Dej- och Time butiker runt om i landet.
– Det ska vara ett komplement för att öka tillgänglighet och försäljning. Vi värnar om den goda service som våra butiker ger. Med detta system kan kunden handla när det annars skulle ha varit stängt, utan att tappa bort det lokala och personliga, säger Saif Abdu-Rahman, konceptansvarig på Menigo.
Hur går det till rent praktiskt?
– Egentligen är det väldigt enkelt. På dörren finns en QR-kod som kunden scannar med sin mobil via bank-id för att öppna dörren. Sedan scannar man produkterna med mobilen och betalar med swish, kort eller faktura. Produkter med åldersgräns får dock inte säljas obemannat.
Menigo har utvecklat systemet med ambitionen att det ska vara så enkelt som möjligt för handlarna. Nära Dej- och Timebutikerna som väljer att gå med kopplas in.
Kostar det något för butikerna?
– En blygsam summa jämfört med vad man kan vinna på att använda systemet men kostnader för eventuell kameraövervakning får handlaren stå för själv. Eftersom varje kund måste identifiera sig via bank-id så är det också form av kontroll, om kameraövervakning är nödvändigt är upp till var och en, säger Saif.
En ny grafisk profil har tagits fram för kommunikationen kring semi-obemannat.
Just nu pågår ett test hos Nära Dej i Mjällom. En ”standard-Nära Dej” vad gäller storlek och sortiment. Här väljer man att ha obemannat efter stängningsdags på lördagar och söndagar, då det annars brukar vara helt stängt. På en månad genererar det en hel vecka längre öppettider utan ytterligare personalkostnader.
Svinnet då?
– Enligt statistik ökar inte svinnet när man är obemannad. På en del ställen kan det till och med minska eftersom potentiella snattare vet att de är övervakade via inloggningen, menar Saif.
Intresset inom kedjorna är stort och man har redan fått ta del av vissa resultat även om testet pågår ytterligare en månad. Enligt Saif är ambitionen att få med alla butiker, men för en del kan det bli en tuff utmaning med inlåsning av åldersgränsvaror.
– Vi har definitivt hälften av alla våra butiker på intresselistan redan nu, säger han och berättar att man från centralt håll tagit fram material för lokal marknadsföring. Det blir en ny grafisk profil som kan användas på olika sätt, bland annat till vägskyltar.
Bättre servcie och bättre lönsamhet, tror Saif Abu-Rahman om den nya digitala tekniken.
Jämsides med Mjällom pågår några andra former av tester. Nära Dej i Klässbol i Värmland har en obemannad kassa även om butiken är öppen. Nära Dej i Arkösund i Östergötland, som är en sommarbutik, ska nu testa att ha obemannade öppettider under vintern.
– I Arkösund har vi sett ett mycket intressant fenomen bland de boende som via en pensionärsförening kommer hjälpa till med underhåll av butiken, som skotta snö och annat. Det knyter då samman butik och lokalbefolkning på ett mycket positivt sätt.
– En annan fördel med systemet är att det också kan användas vid toppar även när butiken är bemannad. Kunden har ju sin egen kassa i mobilen vilket resulterar i mindre köer och nöjdare kunder, avslutar Saif.
Vi kommer att följa utvecklingen för Menigos butiker och återkommer med reportage från både Klässbol och Arkösund.
Text: GUNILLA PIHLBLAD
Foton från Menigo