Reitan ställer om – lanserar framtidens convenience
Reitan Convenience invigde förra torsdagen den försat butiken med det nya varumärket PBX – framtidens convenience, en kiosk med gott samvete. Siktet är inställt på att leda utvecklingen mot världens mest hållbara convenience och på så sätt vara en del av transformationen mot en framtid inom planetens gränser.
Utvecklingen i vår omvärld går rekordsnabbt. Det gäller både den växande klimatkrisen, skövlingen av tropisk regnskog och mängden plast i våra hav. Samtidigt görs stora forskningsframsteg och nya innovationer som ger tänkbara lösningar på de stora utmaningar vi står inför. För att driva på den nödvändiga omställningen mot en framtid inom planetens gränser lanserar Reitan Convenience nu PBX – framtidens convenience med hållbarhet som ledord. Med PBX vill man driva positiv förändring för planeten, samtidigt som man gör det man är bäst på – att erbjuda produkter och tjänster som förenklar människors vardag.
PBX-butiken är byggd och inredd med hållbara och klimatsmarta material.
Med PBX har Reitan Convenience gjort en rejält omtag och letat efter de mest hållbara alternativen som finns på marknaden idag. Råvaror som kaffe, kakao och soja har till exempel noggrant kartlagda produktionsförhållanden, kött och mejeriprodukter är utvalda för att säkerställa att produktionen inte bidrar till antibiotikaresistens och man kommer inte kunna köpa några produkter som innehåller palmolja. Man satsar också på nya cirkulära förpackningslösningar, och kaffekoppen som kunden tar med sig ur butiken är helt nedbrytbar. Själva butiken är byggd och inredd med hållbara och klimatsmarta material.
– PBX är en ambitiös satsning av ett företag som på riktigt vill verka för förändring i sin bransch, både vad gäller sociala och miljömässiga hållbarhetsutmaningar. Jag tror att framtiden tillhör företag som slutar tänka att hållbarhet handlar om "mindre dåligt" och istället satsar på att ta tag i grundproblemen och att driva positiv förändring, säger Elin Enfors-Kautsky, hållbarhetsexpert och grundare av Prosperous Planet som varit med och utvecklat det som idag är PBX.
Elin Enfors-Kautsky från Prosperous Planet, med Anna Wallenberg och Malin Edlund från Reitan Convenience.
– Nu påbörjar vi, tillsammans med våra leverantörer, kunder och experter, resan mot framtidens convenience och ett hållbart sätt att konsumera när man är på språng. Allt som funkar bra i PBX kommer vi över tid rulla ut för att driva förändring i hela vår verksamhet, alltså alla våra Pressbyrån och 7-Eleven, runtom i landet. Det är med lika delar ödmjukhet och beslutsamhet vi tar detta kliv för att sätta en ny standard för oss själva och för hela vår bransch, säger Anna Wallenberg, VD på Reitan Convenience i Sverige.
PBX föddes när Reitan Convenience i Sverige antog sin nya hållbarhetsstrategi 2019, och ambitionen är att det ska skapa ringar på vattnet även utanför Sveriges gränser.
– Det här är en av våra största satsningar någonsin och ett steg vi tar eftersom vi är övertygade om att hållbarhet kommer vara en förutsättning för lönsamhet. Att satsa på hållbarhet fullt ut på det här sättet är ingen enkel uppgift; vi behöver hela tiden testa oss fram och utvärdera vad som funkar bra. Vi har inte alla svar ännu, men det får inte hindra oss från att börja röra oss i rätt riktning, säger Mariette Kristenson, VD på Reitan Convenience AS som driver verksamhet i sju länder.
Ytterligare exempel på nya grepp som testas i PBX:
- Man har försökt välja så naturliga produkter som möjligt, alla tillsatser har därför granskats innan produkterna godkänts.
- Ytterligare ett nytt grepp är att man i butiken kommer att ha egen produktion av smaksatt flaskvatten, för att minska på onödiga, energikrävande leveranser.
- När det kommer till kaffe har man valt att samarbeta med Lykke Kaffegårdar, ett svenskt företag som äger sina gårdar tillsammans med kaffebönderna, helt utan mellanhänder. Deras mål är att skapa en ny typ av kaffeaffär som kommer åt grundproblemen i dagens ohållbara kaffeindustri
- Kaffekopparna kommer från PlasticFri, som REITAN CONVENIENCE i Sverige är först med. Kopparna är helt nedbrytbara och återvinningsbara, till skillnad från vanliga take away-muggar som har en plastfilm på insidan.
- Som en del i att minska mängden engångs-plastflaskor kommer Coca-Cola att testa en ny förpackningsfri lösning i PBX.
- Man har inlett ett samarbete med &Repeat för att erbjuda pant och återvinningsmöjligheter för snabbmatsförpackningar.
- Arbetskläderna är tillverkade av överblivna tyger från välkända modevarumärkens produktion och har knappar av återvunnen plast från Gotland.
- Utöver detta erbjuder man nya typer av tjänster som bland annat syftar till att förbättra kundernas mentala hälsa och underlätta paketreturer.
Den första PBX öppnade den 14 oktober och ligger på Albanovägen 8 i nya campus Albano i Stockholm, som är ett helt nytt centrum för forskning och studier och även Sveriges första campusområde som hållbarhetscertifierats enligt Citylab.
Allt detta material är en pressrelease från Reitan Convenience.