Coca-Cola i Sverige lanserar påfyllningsbart koncept på PBX
Coca-Cola i Sverige har lanserat sitt första påfyllningsbara koncept inom on-the-go. Lanseringen genomfördes i samarbete med Glacial på PBX - Reitans nya satsning med ambitionen att bli världens mest hållbara convenience-butik. Konceptet från Coca-Cola erbjuder konsumenter att fylla på köpta, eller medhavda dryckesbehållare och välja bland fler än 60 smaker, varav flertalet inte finns att köpa förpackade.
Under 2020 lanserade Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) en koncernövergripande klimatstrategi med ambitionen att nå netto noll utsläpp av växthusgaser till 2040. För att nå koncernens mål om netto noll utsläpp spelar förpackningarna en avgörande roll. Coca-Cola i Sverige var första marknad i världen att gå över till en PET-portfölj producerad av 100 procent återvunnen plast* och fabriken i Jordbro var en av de två första inom CCEP-koncernen att certifieras som klimatneutral enligt standarden PAS 2060, tidigare i år.
– Våra förpackningar står för en majoritet av våra utsläpp. Vi behöver därför hitta innovativa lösningar för att konsumenterna ska kunna fortsätta njuta av våra drycker med samma goda kvalitet och smak, samtidigt som vi minskar mängden förpackningar. Vi ser stora möjligheter med påfyllningsbara lösningar och är väldigt glada att kunna testa vårt nya koncept tillsammans med GLACIAL på PBX, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.
Med konceptet vill Coca-Cola i Sverige stärka konsumtionsbeteendet att fylla på dryckesbehållare om och om igen för att på så sätt minska förpackningarnas avtryck och potentiell nedskräpning.
– Vårt mål med PBX är att utveckla världens mest hållbara convenience-butik och för att kunna göra det behöver vi kroka arm med våra partners. PBX ska fungera som ett ”living lab” för att testa och utvärdera hållbar drift och ett hållbart utbud. Samarbetet med Coca-Cola i Sverige har varit mycket givande och innefattar alltifrån sortiment och ursprung till det nya konceptet, säger Jesper Pettersson, inköpschef på Reitan Convenience Sverige AB.
Konsumenter på PBX kommer att kunna köpa påfyllningsbara dryckesbehållare från Glacial som passar utmärkt med produkter från Coca-Cola då de håller kyla i upp till 12 timmar. Totalt erbjuds över 60 smaker från varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite, FuzeTea och Smartwater, varav en majoritet är lågkalorialternativ. Givetvis erbjuds konsumenter även att fylla på en egen medhavd dryckesbehållare.
– Det vi lanserar nu skulle kunna liknas vid dryckesbranschens svar på återbruk. Vi är glada att samarbeta med Glacial som har en stark position på den svenska marknaden när det kommer till återanvändningsbara dryckesbehållare. Dessutom har vi en gemensam partner i Världsnaturfonden (WWF). Coca-Cola är den största samarbetspartnern i världen när det kommer till WWF:s arbete kring att skydda världens sötvattensresurser och Glacial har ett kombinerat partnerskap samt licensavtal med WWF där de donerar pengar till förmån för världshaven, avslutar Lisa Wahlström.
*Avser ej flaskans kork och etikett som tillverkas av andra återvinningsbara material som återvinns.