Mot en smartare driven convenience
PressbyrånGo är ett av allt fler exempel på den digitala teknikens intåg i servicehandeln.
Nyligen arrangerade Convenience Stores Sweden en inspirations- och kunskapsträff på temat en smartare driven servicehandel. Gäst var Daniel Lundh från Lifvs och Jonas Arnberg från HUI Research. Dagen modererades av Emma Hernell, HUI Research. Här diskuterades framtidens convenience och hur datadriven försäljning, individualiserad marknadsföring och automation förändrar branschen.
Förändringen mot en smartare driven servicehandel är så klart redan igång. Vi ser detta kanske mest tydligt genom självutcheckningskassor, obemannande butiker, utkörningstjänster, mobilkassor och e-handelslösningar. E-handeln märks ännu så länge tydligast i vår bransch genom den stadigt ökande paketutlämningen. Men även inom convenience kommer det att bli e-handel i bemärkelsen att man säljer sina varor och tjänster även på nätet.
- E-handelsutvecklingen är bara början på en förändring och nya rörelsemönster som jag tror kan gynna servicehandeln. Det finns nog en hel del utmaningar också, sa Jonas Arnberg som inledde med en översikt av pandemitidens förändringar och effekter och menade att grunden i konsumenternas nya beteenden kommer att gynna convenience-branschen.
Emma Hernell. Ann Selin och Jonas Arnberg.
Pandemin har accelererat handelns strukturomvandling. Bland annat att lokal handel växer och att vi har en kraftig e-handelstillväxt. Jag bedömer att det som påverkar convenience-handeln idag kommer att göra det dubbelt så mycket om tio år. Det betyder dubbelt så många paket och det betyder att en infrastruktur för e-handeln måste skapas.
Annars har post corona landat i en smidigare vardag, menade Jonas och pekade på att det kommit många nya leverantörer på marknaden för matleveranser och hemleverans.
- Eventuellt kan Foodora Market bli en form av convenience och därmed också en konkurrent till vår nuvarande bransch. I alla fall för yngre människor.
Det lokala och bostadsnära blir allt viktigare tack vare den fysiska närheten och ett lokalt anpassat utbud. Ny teknik möjliggör den utveckling som vi nu har sett början på och som definitivt kommer fortsätta, menade Jonas Arnberg och sammanfattade:
- Det är en närmast galen acceleration vad gäller digital transformation och e-handeln växer kraftfullt. Driver man butik så behöver man förstå vad som händer och se logiken. Nya strategier för butiksnätet i samverkan med online kommer förändra det fysiska detaljhandelslandskapet. Våga testa! Vi vet att människor fortsätter att handla men kanske inte fullt ut hur.
Daniel Lundh visade resultat från flera olika undersökningar.
Dagens huvudtalare var Daniel Lundh, en av grundarna för tre år sedan till kedjan Lifvs som idag består av 27 butiker och som utvecklat en teknisk plattform vilken konsumenten gör allt genom. Från att öppna dörren till butiken till att ta emot och utnyttja personliga erbjudanden.
Han berättade om konsumentperspektivet, om lägena och om leveranser och samarbeten och om hur man optimerar sortimentet.
- Vi vet väldigt mycket om våra kunder och kan anpassa våra erbjudanden. Hur många som öppnar våra mejl med kampanjer, hur många som klickar vidare, den genomsnittliga åldern på de som handlar, med mera.
Den tekniska plattform man har byggt - sin store key - säljer man vidare både nationellt och internationellt. Daniel Lundh poängterade att Lifvs i första hand är ett techbolag och inte en livsmedelskedja. Han menar att obemannat inte direkt är framtidens butik, men att sådana kommer att finnas där det inte fungerar att ha en butik annars.
- Vi har nu flera stora kedjor som vi onboardar samt andra retailers som vill öka kunskapen om konsumenten. Våra undersökningar har visat att 78 procent av av konsumenterna kommer att välja butiker som har investerat i teknik som gör kundresan enklare och bättre. 91 procent av Europas retailers kommer att investera i sådana lösningar.
Study Day betyder även tid för nätverkande. Här ser vi från vänster Daniel Lundh Lifvs, Kader Asad Direkten, Jan Svensson Circle K, Thomas Larsson Dagab och Svante Thörnqvist Direkten.
Lifvs drev alla sina butiker själva men har nu öppnat upp för franchise.
- Vi behövde ju lära oss hur man ska jobba. Nu är vi lönsamma på butiksnivå även om det inte varit vår första prioritet, sa han och berättade att en liten Lifvsbutik kostar 1,5 miljoner att etablera och att snittomsättningen per kund idag är cirka 100 kronor.
Det går åt 20 procents arbetstid för att sköta en butik och man har hitintills bara blivit nekad bygglov en enda gång. Det kan bli etableringar i befintliga lokaler, man behöver inte alltid bygga nytt. Man säljer inte tobak men energidryck.
- Vi valde först att inte ha energidrycker. Men vi ser ju i vårt system hur gamla kunderna är och kan agera om det missbrukas. När det gäller tobak har vi tittat på automatskåp men det är inte aktuellt idag. Både ytan och själva tillståndsförfarandet talar emot att vi ska sälja tobak.
Efter Jonas och Daniels anföranden var det dags för diskussioner i grupper. Frågorna var vad convenience kommer att stå för om tre år, vilken roll branschen fyller i e-handelns infrastruktur och vilka möjligheter man ser i automatisering av butiker. Vi avslutar med några av svaren och funderingarna:
- Vår affär är på kundens villkor, därför måste vi vara på alla planhalvor samtidigt
- Våra butiker är också mötesplatser, gäller även de obemannade
- Utan convenience-branschen skulle e-handeln inte fungera men frågan om logistiken måste lyftas och drivas
- Helt obemannade butiker blir aldrig jättestort men hybridlösningarna desto fler
- Kassadiskens nödvändighet bör ifrågasättas, gör kassören till säljare
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD