Skip to main content

Reitan Convenience Swedens klimatmål godkänns av Science Based Targets initiative

malin reitan

Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.

Som en del av sitt hållbarhetsarbete anslöt sig Reitan Convenience Sweden AB tidigare i år till Science Based Targets initiative (SBTi). Efter att ha genomgått verifieringsprocessen har målen nu blivit godkända.

Reitan Convenience tar klimatforskningen på största allvar och arbetar på flera sätt för att ställa om sin verksamhet till att bli klimatneutral. Tidigare i år anslöt sig företaget till SBTi, ett initiativ som tagits fram av bland bland andra FN:s Global Compact, CDP och Världsnaturfonden WWF. Det är en viktig milstolpe på resan mot framtidens convenience, menar Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.

– Det råder inga tvivel om att vi måste ställa om och möta de förändringar som sker i vår omvärld. Det här är en omfattande förändringsresa, och vi gör den med stor ödmjukhet och stor beslutsamhet – därför är det en viktig signal att få våra mål validerade och godkända av SBTi. Samtidigt är detta inget vi kan göra själva, och därför uppmanar vi också våra leverantörer att också kartlägger sina verksamheter för att sedan fastställa sina klimatmål, säger Malin Eklund.


Reitan Conveniencei Sverige har valt att målsätta både de direkta utsläppen från verksamheten och de utsläpp som sker indirekt via sina franchisetagares verksamheter. Målen som nu är godkända är att minska utsläpp av växthusgaser inom scope 1 och 2 (direkta verksamhetsutsläpp) med 46.2 procent innan år 2030 samt scope 3 (indirekta utsläpp via leverantörernas och franchisetagarnas verksamheter), även det med med 46.2 procent. SBTi har fastställt att detta är vad som krävs för att ligga i linje med Parisavtalets 1.5°C-mål.

– Det är inte en enkel omställning, likväl är den absolut nödvändig. Vi vill inte bara göra världen mindre dålig, vi vill vara med och bidra till en positiv förändring. Målet är att uppnå en helt klimatneutral affär, fortsätter Malin Eklund.

Från och med årsskiftet 2022 kräver Reitan Convenience i Sverige att deras leverantörer med betydande inverkan på klimatavtrycket också ansluter sig till SBTi.


Om SBTi: 

Science Based Targets initiative är en metod för företag att sätta klimatmål i linje med Parisavtalet som är förankrade i forskningen. För att blir godkänd behöver man inventera utsläppen i hela verksamhetens värdekedja. Läs mer på: https://sciencebasedtargets.org/