Skip to main content

Joakim känner sig hemma på Waynes

 joakim med kaffekopp nara2

Joakim Carlsson, vd Waynes.


Steget från Sibylla till Waynes var inte så långt för Joakim Carlsson som under året bytt den ena vd-posten mot den andra. Han känner sig hemma i strukturen även om det också finns skillnader.
Att bygga gemenskap med franchisetagarna är lika viktigt oavsett kedja, säger han.


Han växte i princip upp inom Sibylla där hans pappa drev gatukök i Gävle ända fram till ganska nyligen. Där blev han själv först franchisetagare och senare vd i kedjan som han lämnade för cirka ett år sedan. Sedan i våras är Joakim Carlsson alltså vd för den svenska kafékedjan Waynes (tidigare Wayne’s Coffee).

 Ja, svensk och svensk. Sedan 2018 ägs Waynes av det tyska företaget Tank & Rast som har 400 enheter i Tyskland varav 280 är trafikbutiker, säger Joakim som också lockades av bolagets internationella ambitioner.

- Vi finns i ytterligare sex länder och ägarbolagets målbild är att växa på fler marknader.


Men tillbaka till det här med franchisetagarna. Joakim menar att de är grunden och det som bygger kedjan.

- Jag tror på att bygga gemenskap och bli ett team för att tillsammans utveckla konceptet. Vi har så otroligt engagerade och driftiga franchisetagare inom Waynes och många har haft det tufft under pandemin. Nu gäller det att gasa på igen.


ext

Waynes har valt att alltid driva några av sina kaféer själva. Hur många varierar eftersom man ibland går in som ägare vid en etablering för att sedan sälja vidare till franchisetagare. Det kan också vara som nu under pandemin, att man tar över ett kafé från någon som inte klarar av att driva det vidare. Idag är nio av de totalt 78 caféerna i Sverige egenägda och man använder dem så klart också till att lära av verksamheten och testa nya idéer.

När det gäller den internationella delen så finns Waynes i Tyskland, Norge, Vietnam, Cypern, Jordanien och Saudiarabien. I princip ser de likadana ut över hela världen. Om det tycks som lite udda länder så beror etableringarna ibland på tillfälligheter; att man fått kontakter med duktiga masterfranchisetagare.

smorgasar

 

Pandemitiden har varit tuff för kedjan som har många city- och köpcentrumlägen. Några har stängts ner, några har tagits över centralt.

- Våra franchisetagare är drivna företagare som kämpat hårt. Det är också lite av styrkan i Waynes, säger Joakim Carlsson och berättar att man precis hade tagit fram en ny design när man fick bromsa utrullningen på grund av pandemin.
Det är en lite mer skandinavisk känsla med ljusare toner. Detta med kaffet i fokus och ”svensk fika” är också ledord för vår satsning framöver.


Den nya designen ska få Waynes att sticka ut lite i den annars ganska likformiga coffeeshop-världen. Själva kaffet är för övrigt alltid är det som gästerna värderar högst när de bedömer sina kaféer därför är det också nyckeln till att lyckas i den ganska hårda konkurrensen.

- Råvarorna tillsammans med kunniga baristor och de allmänna servicen bestämmer vem som blir vinnare, säger Joakim och påpekar att hållbarhet är också ett ledord i kedjans uppbyggnad.

Det är genomgående i allt från många ekologiska produkter till växtbaserade drycker som till exempel Supercinos.

franchistagaren

 

Storsäljare till kaffet är ciabattas och morotskaka. Sallad och toast är andra populära produkter. Luncher som sallad, paj och lasagne växer och på tal om växa så är det företagets mål på flera vis.

- Vi ska fortsätta växa, få fart på försäljningen och öppna fler kaféer. I det arbetet ska vi också fortsätta att höja kvaliteten på vårt materbjudande, bland annat genom samarbete med Årets Kock.


Annat som växer är appbeställningar och samarbeten som med Foodora och Karma. Vissa franchisetagare har framgång med catering, något som ökat under pandemin.

- Med hjälp av konceptutveckling, duktiga franchisetagare och nya marknader är det mycket som talar för att Waynes kommer att nå sina mål, avslutar Joakim Carlsson.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD