Richard är glad att kunna bidra

richard


Richard Björkman på Direkten i Strängnäs Resecentrum har anslutit sig till Too good to go, tjänsten som förmedlar överblivna matvaror från butik till konsument.
- Det känns jättebra att kunna bidra till ett hållbarare samhälle, säger han.


Den gamla devisen ”ingen kan göra allt men alla kan göra något” stämmer bra med Richards inställning till det globala problemet med matsvinn. När han läste i denna tidning om Too good to go, kände han direkt att han ville ansluta sig.

- Jag har testat med Karma men då måste man sälja färdiga måltider. Här packar man ner de varor man har i en kasse och anger ett värde och det förenklar för oss.

Richards butik ligger inne i det nya resecentrat i Strängnäs och han har haft en tuff pandemitid. Men nu är det på väg tillbaka till det normala och försäljningen av äta nu-produkter som mackor, korv och fikabröd har ökat i takt med ett ökat antal resenärer. Det är också mest sådana varor som man packar i kassarna. Men även drickyoghurt, frukt och kanske chokladbitar med kort datum.

- Det finns två olika ”blandkassar” och två ”fikabrödskassar”, berättar Richard som ännu så länge är ensam i Strängnäs om denna tjänst.

- Blandkassen ska ha ett värde om minst 120 kronor och fikakassen 90 kronor. Kunden betalar en tredjedel av detta, det vill säga 39 respektive 29 kronor. 12 kronor går alltid till Too good to go, oavsett beloppet. Det blir så klart några kronor över i slutänden men det är inte så viktigt. Vi är glada att slippa kasta varorna i papperskorgen och att vi kan bidra både vad gäller övergripande hållbarhet och rent socialt.

Man behöver inte ange vad som finns i kassarna, bara se till att värdet stämmer. Man kan specificera om man vill och det kan också vara bra att ange om den innehåller något glutenfritt eller liknande.


richard skylt


Den första kassen på Direkten Strängnäs packades den 13 oktober. Någon direkt marknadsföring har inte gjorts, det har fått sprida sig med olika inlägg på sociala medier. Som bäst under de första veckorna har det gått tre till fyra blandkassar och lika många fikakassar.

- Nu i november har det dragit i gång på allvar och vi har slut på kassar nästan varje dag, säger Richard och berättar att appen som används har mycket bra funktioner både för försäljning och upphämtning.

- Det här är verkligen toppen och jag kan inte se något skäl till att man inte ska göra det.

 
richard mackor

 

Direkten centralt har ett nytt samarbete med Too good to go och Stefan Persson, ansvarig för avtalet, berättar att man idag har fyra butiker som anslutit sig.

- Det är ju väldigt nytt och lite av en test med mer eller mindre handplockade butiker vars sortiment lämpar sig bra för att packa dessa kassar. Men jag är övertygad om att fler kommer att gå med. Man tjänar ju trots allt lite på det, men framför allt känns det bra att inte behöva slänga livsmedel. Det är också viktigt att vi centralt på Direkten kommunicerar med våra butiker att vi tillsammans skall hjälpa till att minska matsvinnet.

Här kan du läsa en tidigare artikel om Too good to go.

 

Text: GUNILLA PIHLBLAD

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.