Gobanana växlar upp ytterligare
Anders Enström och Stefan Ragnarsson, två av tre ägare till växande kedjan Gobanana.
Leksaker som grädde på moset, utökat eget lager, nyanställd marknadskoordinator, central reklamtidning, digitala skärmar i alla butiker, mera fokus på etableringar … Listan är lång när Stefan Ragnarsson och Anders Enström berättar om de närmaste framtidsplanerna för Gobanana som idag har 12 butiker från Kinna i söder till Piteå i norr.
Stefan och Anders är två av tre delägare. Stefan Lindkvist, kompanjon till Anders, är inte på plats när vi träffas i Stefan Ragnarssons butik i Brämhult i Borås utkant. Förutom denna äger Stefan R och hans tre kompanjoner en mindre butik inne i Borås city samt en nyöppnad i Kinna ett par mil därifrån. Anders och Stefan L har två egna butiker, en i Jönköping och en i Huskvarna. Övriga sju butiker drivs av franchisetagare.
De centrala rollerna är definierade även om arbetet av naturliga skäl flyter ihop. Stefan R ansvarar för etableringar, Anders för inköp. Man har precis anställt en marknadskoordinator, Helena Dahlin, som varit i gång en månad nu. Planerna är många och det händer saker hela tiden. Så blir det kanske lätt när det är entreprenörer som själva driver sin kedja.
Varje franchisetagare avgör själv om hen ska ha leksaker i sortimentet.
Mest omtalat just nu är satsningen på leksaker vilken man adderat till konceptet under året. Det började med att franchisetagaren Mikael Blom i Karlstad tog in ett sortimentet och själv etablerade kontakt med kedjan Lekextra.
- Vi hade en idé till ett nytt namn till dessa men kom fram till att Gobanana även står för det vi gör med leksaker. Så vi bestämde oss för att bara köra det. Vår grund är ju godis, chips och dricka och om vi väljer att lägga till leksaker så är det fortfarande samma affärsidé, nämligen att ”go bananas” med mängder av varor till bra priser, säger Stefan R och förklarar att varje franchisetagare väljer själv om man vill satsa på leksaker.
- Vi bedömer att man över tid kan öka omsättningen med 20 till 25 procent. Men samtidigt kräver det ju mer yta och denna måste värderas från det ena läget till det andra.
Leksaker och godis - en given kombo?
I leksaksbranschen är katalogerna inför julhandeln viktiga. Gobanana får klara sig utan sådana säljhjälpmedel detta första år. Här bygger det enbart på att det kommer massor av folk till butiken. Vilket det ju också gör. Närmare bestämt 16 000 handlande kunder per månad i snitt till varje butik vilket man uppskattar till att vi har cirka 25 000 kunder!
- Vi har idag 13 olika leksaksleverantörer som vi själva förhandlar med. Den varubrist som det pratas om i branschen har vi dessbättre inte märkt av, säger Anders.
Aktiviteterna inför julen är mer eller mindre oslagbara.
Är godisbutiker en expansiv bransch just nu? Förutom Gobanana ser vi ju andra som växer, till exempel Kandy’z och Godisbanken.
- Den här typen av större kedjor växer. Men branschen rent allmänt har nog mera byggts om från mindre till större enheter. Samma resa som Hemmakväll gjort, och gör. Gobananas tillväxtplaner inkluderar bland annat större eget lager i Mullsjö samtidigt som grossisten Privab är en viktig samarbetspartner. Planen är att växa som kedja samtidigt som varje enhet ska öka sin försäljning. Med eller utan leksaker.
- Vi märker att vårt koncept är intressant för hyresvärdar. Det är ett gott tecken, säger Stefan Ragnarsson och avslutar med att ge oss lite aktuella siffror.
- 2020 omsatte våra butiker tillsammans drygt 143 miljoner. Våra lösgodisavdelningar omsätts en till två gånger per vecka och vi säljer cirka 2000 pallar chips per år.
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD
Lite mer bilder, alla tagna på Gobanana i Brämhult: