Espresso House lanserar kampanj för att bekämpa ensamhet - skänker 1 kr per såld bryggkaffe i jul till Maskrosbarn
Julen närmar sig och inför säsongen introducerar Espresso House konceptet CupTogehter i syfte att bekämpa ensamhet i samhället. Under hela november och december kommer man att skänka en krona till Maskrosbarn för varje såld kopp bryggkaffe.
Espresso House donerar alltså pengar till Maskrosbarn i deras arbete att stötta barn vars föräldrar som har ett missbruk, psykisk sjukdom eller utsätter dem för våld.
- Vi möter mycket barn och ungdomar i våra shopar. En del sitter ensamma, stannar länge, gör sina läxor hos oss och går inte hem som sina kompisar. Ensamhet och känslan av att stå utanför finns i många olika former i vårt samhälle, säger Stina Möller, Country Manager Espresso House Sverige.
- Med en kopp i taget kommer vi att arbeta mot ensamhet. Genom att donera till Maskrosbarn under hela julen är CupTogether startskottet för ett långsiktigt engagemang för Espresso House, säger Stina Möller, Country Manager Espresso House Sverige.
- Vi är så tacksamma att Espresso House valt att lyfta de barn vi arbetar för och frågor kring ensamhet, som nu är mer aktuellt än någonsin. Barnen vi möter känner sig ensamma i sin situation och vet inte om att det är många som har det som dem. En halv miljon barn har en förälder med missbruk eller psykisk sjukdom. För gåvorna kan fler barn få stöd av trygga vuxna, en gemenskap, möjlighet att leka och bara vara barn, säger Marlene Lundli insamlingsansvarig på Maskrosbarn.
Donationerna på en krona per såld kopp filterkaffe pågår från den 4 november till den 4 januari 2022 i alla kaféer och omfattar försäljning över disk, förbeställning och prenumeration.
Maskrosbarn och Espresso House har ett samarbete sedan år 2019.