Inga krusiduller, bara bra mat
Nanna Samuelsson och Angelika Radtke är mångåriga kompanjoner På Lill-Amandas.
Ett riktigt bra gatukök, hur definierar man egentligen det? Ja kanske genom att säga att det är som Lill-Amandas i stationshuset i Kungsbacka. Bra hemlagad mat, trevlig personal samt snabb service.
Lill- Amanda själv är ingen mindre än Angelika Radtke, 60 år, mer eller mindre uppvuxen i sin mamma Berits gatukök. I alla fall har hon alltid jobbat där.
- Mamma drev gatukök här i Kungsbacka mellan 1969 och 1974. En stadig kundkrets var ortens bilburna ungdomar som kom att kalla henne för ”Amanda” vilket också blev namnet på rörelsen, säger Angelika och berättar att Berits färd gick vidare till en lunchrestaurang i Lindome när man inte kunde vara kvar på platsen i Kungsbacka.
- Jag hamnade också i Lindome och drev ett gatukök vid stationen där. Då var det naturligt att det blev Lill-Amandas.
Men 20 år senare öppnades möjligheterna till att driva verksamhet i Kungsbacka upp igen.
- Då blev lokalen i stationshuset ledig och jag flyttade hit.
- Och 1997 började jag jobba hos dig, säger Nanna Samuelsson som är delägare sedan 2015.
Berit Radtkes pannbiff finns kvar och är dessutom Lill-Amandas storsäljare. Får fem stjärnor av fem möjliga av CSN:s utsända.
”Original-Amanda” Berit finns på sätt och vis kvar. Dels har hon präglat en stor del av verksamheten och hennes recept på pannbiff är gatukökets storsäljare. Dessutom hälsar hon på med jämna mellanrum och kollar in att efterträdarna sköter sig. Hon är 86 år och bor delvis i Spanien. Minnesgoda läsare kanske kommer ihåg artikeln om hennes glassförsäljning från slutet av sommaren. Annars kan ni läsa den här.
Angelika och Nanna berättar att deras affärsidé är enkel; god mat, tillagad à la minute och med flera egna och/eller traditionella recept och produkter som grund. Förutom pannbiffen är moset en höjdare liksom vitlökssåsen, räksalladen och västkustsalladen.
- Vi har också en god variation på ”veckans hamburgare” där vi försöker att vara kreativa och hänga med i svängarna.
Pandemin slog hårt mot Lill-Amandas eftersom man ligger vid ett resecentrum. Men efter den första förlamande tiden började kunderna komma tillbaka till en verksamhet som snabbt hade anpassats efter rådande förhållanden.
- Luckan var naturligtvis jätteviktig i det här läget. Telefonbeställningar kom i gång, många äldre kom och hämtade mat och kunde träffa andra i kön, om än med två meters mellanrum. Vi var också snabba att ställa om och drog ner öppettiderna.
Snabbt, enkelt och gott. Glasklar affärsidé.
Normalt har man haft öppet till klockan 04 på fredagar och lördagar och till 22 övriga kvällar. Det har man ännu inte återgått till utan håller sig till 10-20 måndag till fredag och 11 respektive 12 till 18 på lördag och söndag.
Personalstyrkan är ganska stor, som sig bör för att kunna hålla den service som känns viktig. Idag är man fyra helårsanställda och har klarat hela pandemiperioden utan stöd utifrån.
Senaste normalåret omsatte Lill-Amandas 4,3 miljoner. Detta år räknar man med att landa på 3,4.
- Det får vi ändå vara nöjda med, med tanke på de kraftigt neddragna öppettiderna, avslutar Angelika och Nanna.
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD