VM i säljstyrning!
70 procent av kunderna tar sina köpbeslut i butiken. 84 procent lägger oftast eller alltid något extra i kundkorgen när de är ute och handlar. Dessa fakta ger oss tveklöst en anledning att planera så kunden inte bara styrs in i våra butiker utan också leds på ”den rätta vägen” med köp som slutligt resultat.
I torsdags var det CSS Study Day med Visual Merchandising som ämne. Ledd av Lisa Isaksson, Retail Designer & Visual Merchandiser på Workshop. Inte många svenska ord i den meningen… Därför är det nog bra att börja med en definition. Vad är egentligen Visual Merchandising (VM)?
Ja, ämnet innefattar en hel del som man gör för att presentera sina varor på ett bra sätt. Förr hade man kanske en dekoratör. Idag är VM extremt strategiskt och säljstyrt och kan delas in i tre block: Butiksdesign, produktexponering och kommunikation. Målet är att attrahera, engagera och motivera kunder till köp. Det når man genom att att skapa en varumärkesupplevelse och ge service, till exempel att man lätt hittar vad man är ute efter.
En genomtänkt omnistrategi och en stark koppling mellan alla kanaler är viktigt. En del man arbetar med är sinnesmarknadsföring - smak, doft och känsla - och här finns många knep, menade Lisa och tog Dunkin’ Donuts som exempel. När man skulle lansera kaffe I New York jobbade med både dofter och känslor så att det blev ett tydligt resultat på både ökat antal besökare och ökad försäljning.
Som ett mera näraliggande exempel nämndes Ploq som lyckats få fram sin ”matfulness” genom att kommunicera det man vill ha fram; färger, material och inte minst toaletterna.
När det gäller sinnesmarknadsföring finns det många knep. (bild från Lisa Isakssons presentation)
Layout och möblering ska skapa ökat kundflöde. Något som är extra viktigt om det dessutom ska gå fort. Produktexponering kan i viss mån vara en smaksak - vem bedömer vad som är snyggt. Mysigt och inspirerande? Eller bara stökigt? Stilrent och tydligt kontra tråkigt. Här gäller det att landa i vad som är både snyggt och kommersiellt.
Vidare så är det viktigt med tydlig prissättning och butikskommunikation. Att man har en enhetlig strategi för var och hur priser kommuniceras. Att man kommunicerar med kunderna på olika nivåer. Tips är att använda fångande och talande grafik och addera bilder. Handskrivna skyltar ska helst inte förekomma och man ska rikta belysning mot skyltarna.
Och på tal om belysning så är den väldigt viktig för butikens helhetsintryck. Så här sa Lisa Isaksson:
- Använd belysning för säljstyrning, det vill säga rikta belysning mot det du helst vill sälja. Belys ljusa färger och material. Rikta även belysning mot skyltar. Om du flyttar möbler, produkter eller kommunikation – kom ihåg att ändra belysningen därefter.
Handskrivna skyltar ska bara användas i yttersta nödfall ... (bild från Lisa Isakssons presentation)
Så är vi framme vid skyltfönster som ju ska skapa en reaktion hos förbipasserande kunder. Här får vi rådet att arbeta med en visuell enhet, inte plottrigt med många produkter. Det gäller att få kunden att förstå vem vi är. Lyfta fram aktuell kampanj eller säsong. Och prata med kunden.
Göran Hellsten på Intrx (fd Butikskonsult) var en av deltagarna på kursen. Han tyckte det var en bra föreläsning med intressanta diskussioner.
- Det var lärorikt och kul att höra allas synvinklar och hur man tacklar delar inom servicehandeln. Jag tar med mig att det är olika förutsättningar för alla och att vi inom tillverkning har utmaningar framför oss att kunna tillfredsställa allas behov.
Avslutande tips
- tänk utifrån kundens perspektiv
- leta inspiration på stan - vad tilltalas du som kund av i andra butiker?
- håll butiksmiljön levande genom kontinuerliga förändringar
- ha kul, prova dina idéer och se hur kunderna reagerer
Grupparbete och nätverkande är en viktig del av CSS Networking Programs olika aktiviteter. Här ser vi från vänster Daniel Johansson, Skruf, Åsa Edström, Spendrups och Göran Hellsten, Intrx.
Cecilia Engdahl från Direkten och Per Nylander från Skruf.
Linda Lundgren från Swedish Match, Fredric Lindman från St1 och Caroline Sandén Gustafsson från Red Bull.
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD