Branschinspiration med hållbarhet som tema

alla lyssnar


Att besöka Reitans nya hållbara butikslabb PBX är mer eller mindre en nödvändighet för branschaktiva. Intresset var påtagligt när CSS hade sin inspirationsträff där i torsdags. En träff som dessutom följdes av en redovisning av Svensk Handels hållbarhetsrapport.


Henrik Severin från Reitan Convenience Sweden tog emot gruppen på plats i butiken och berättade ur ett branschperspektiv om det han kallade ”en fantastisk men galen resa”.

- Det hela grundar sig i ett holistiskt tänkande inom bolaget (reitans antropocenstrategi), om ett högre mål om en hållbar planet. Därför bestämdes det att Reitan skulle skapa världens hållbaraste conveniencebutik. Men det är viktigt att påpeka att detta är ett levande labb, inte ett färdigt koncept.

För att komma rätt på banan från start anlitade man forskningscentrat Prosperous Planet som bland annat hjälpt till att ta fram allt från guidlines till den kravspecifikation som leverantörerna skulle fylla i. Man konstaterade också snabbt att certifieringar av olika inte var tillräckligt som riktmärke.

- Nej, i stället ska vi stämma av allt själva enligt våra mål och krav vilket ofta är mer än vad de vanliga certifieringarna står för. Här ska allt vara transparent hållbart. Exempelvis kan en enskild produkt vara hållbar men om något i kedjan kring produktion och logistik inte håller, så kan den inte finnas här.


vatten och wraps

 

Det socialt hållbara är också viktigt, exempelvis ska kaffet kunna leva upp till arbetsförhållanden enligt Reitans krav. Man har också planering för att använda egna ”matrester”, exempelvis att man gör juicer av frukt och grönt som blivit över. Bananer kan användas i overnight oats och kakor.

Bake off fungerar inte i PBX på grund av e-nummer som man valt att inte tillåta. Därför får man direktleveranser från ett lokalt bageri varje dag. Man har också valt att spara transporter genom att producera ett eget smaksatt vatten, både stilla och kolsyrat, som man smaksätter med färska frukter. Just nu väntar man på pantregistrering och räknar med att vattnet skall lanseras efter årsskiftet.

På PBX säljer man också poké bowls där man köper in basen och toppar den på plats med till exempel lax och avokado. Detta koncept används nu även på 15 7-Eleven-butiker för att man ska kunna få den volym som behövs.


grillad macka

 

Nedan lite frågor som dök upp under informationen. Henrik Severin stod för svaren tillsammans med franchisetagarna Michelle Isberg och Sava Dimitrijevic.

Kan den här butiken gå runt? Måste ni ta extra bra betalt?
- Målsättningen är att den ska kunna bli lönsam. Priserna, som inte är extremt höga, motiveras av kvalitet och att det är gott.

Hur kan ni ha en Picadeli här?
Det är ingen vanlig Picadeli. 40 procent av innehållet finns inte med. Utvecklingsarbete pågår inom Picadeli för att hitta produkter som klarar vår kravlista.

Vad använder ni för kaffemuggar?
Det har varit en stor utmaning med att den konventionella muggen har en plasthinna för att inte läcka. Men nu har vi äntligen hittat ett hållbart allternativ som är vegetabilskt och 100 procent komposterbart. Den tunna plasthinnan på insidan var en utmaning men nu är det löst vilket vi är mycket stolta över.

Är det någon eller några produkter som utmärker sig försäljningsmässigt?
Grillmackan! Den är vår enskilt mest sålda produkt och vi använder inte rött kött utan har kalkon som ”köttalternativ” samt vegetariska varianter med getost och rödbetshummus samt chili och majs. De håller samma prisnivå som konkurrenterna och de funkar så bra att vi funderar på att ta dem vidare till andra butiker inom bolaget.

Hur har det fungerat att inte sälja tobak?
Inget problem och vi har ju det vita snuset.

Ni har en Instabox i butiken. Varför?
Det fanns plats och funktionen stämmer bra med våra hållbarhetsmål. Då folk handlar på nätet så kör de inte bil till butikerna? Vi har även tjänsten Droppa där man kan lämna in sina returer på samma ställe.

Är tjänster som Too good to go och Karma intressanta i ert koncept?
Det är de men samtidigt är vår affärsidé att inte behöva dessa tjänster. Man ska inte producera för mycket. När det är slut så är det slut.


vid kaffeautomaten


Avslutningsvis berättar Henrik Severin att den största utmaningen under denna hållbarhetsresa är logistiken. Man har ett visst bulklager hos Axfood men måste på grund av kombinationen små volymer och stora krav, jobba med såväl direktleveranser inom Stockholm som e-handel via till exempel Hemköp. Det kan låta bakvänt med flera logistikkedjor men det blir lokalare då man i stället för att transportera lokala produkter till centrallager och tillbaka kan köra dem direkt.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.