Skip to main content

Coca-Cola, Röda Korset och Dow Jones …

red cross foto linnea colliander celik


Coca-Cola i Sverige stärker nu samarbetet med Svenska Röda Korset genom att gå in och stötta arbetet för att främja psykisk hälsa bland unga. Samtidigt noterar vi att Coca-Cola Europacific Partners för sjätte året i rad listas på Dow Jones Sustainability Index.


I det gemensamma treåriga projektet ”Hur mår du?” ska Coca-Cola i Sverige och Röda Korset öka kunskapen och bryta stigman inom psykisk ohälsa.

Projektet fokuserar på att nå ut med kunskap och information till unga om psykisk hälsa. För att nå ut på ett bra sätt och fokusera pе rätt frågor kommer ungdomar vara medskapare i projektet. En riskfaktor för psykisk ohälsa är socioekonomisk utsatthet och ”Hur mår du?” kommer därför särskilt rikta sig till unga som bor i områden där många lever i socioekonomisk utsatthet.

Samtidigt noterar vi att Coca-Cola Europacific Partners hållbarhetsarbete för sjätte året i rad listas på Dow Jones Sustainability Index (DJSI) som ett av världens bästa inom sin bransch.

CCEP har tagit en plats på både den globala och den europeiska listan och fick i еr maxpoäng inom flera områden, bland annat förpackningar, miljöpolicy och miljörapportering samt social rapportering.

Hållbarhet är en integrerad del i CCEP:s verksamhet. Man har en ambition om att nå netto noll utsläpp av växthusgaser till 2040 i hela sin värdekedja, man gör kontinuerliga framsteg i att nå detta. Sedan i somras är produktionsanläggningen i Jordbro certifierad klimatneutral i enlighet med den internationella standarden PAS 2060.