Foodtech – en växande bransch för personer inom IT och tech

greenfood


Foodtech är på frammarsch och IT- och techkompetens blir allt viktigare. För Greenfood, en av Europas ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat, har en av framgångsfaktorerna varit att rekrytera utanför traditionell livsmedelsexpertis och anställa programmerare, ingenjörer och AI-specialister. Nu ser koncernen ett ökat intresse från arbetssökande med techbakgrund som vill till livsmedelsbranschen. 




Matsektorn omsätter över 12 biljoner kronor och är Europas största industri. Trots sektorns storlek har inte teknikutvecklingen skett i samma utsträckning som i andra branscher. Greenfood är ett undantag, de var tidiga med att använda teknik för att skala upp sitt foodtechbolag Picadeli på den europeiska marknaden.

– Svensk foodtech är på uppgångg och Picadeli är ett tydligt exempel på detta. En viktig del i vår framgång har varit att rekrytera techkompetens som hjälpt oss skala upp och automatisera verksamheten, till exempel genom egenutvecklade digitala verktyg som förbättrar orderläggning, minskar matsvinnet och underlättar för våra kunder, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood och Picadeli.

Tekniska innovationer i livsmedelsbranschen bidrar både till att automatisera processer och förenkla för konsumenter. Samtidigt leder också tekniken till ett mer hållbart samhälle, exempelvis genom att minska matsvinnet eller öka transparens och spårbarhet i livsmedelskedjan.

dvl 21
David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood och Picadeli.


Möjligheterna med och intresset för ny teknik och digitalisering skapar flera nya intressanta roller för personer med IT- och techkompetens, och hos Greenfood syns ett ökat intresse där fler med teknisk bakgrund som vill söka sig till branschen.

– Vi får väldigt mycket uppmärksamhet från personer med techkompetens som är nyfikna på vår verksamhet. Redan idag har vi ett stort antal utvecklare, ingenjörer och dataanalytiker med lång erfarenhet från bland annat fordonsindustrin, startup-världen eller andra techsektorer, säger David von Laskowski.

Ett viktigt projekt koncernens utvecklare och techkompetens arbetar med nu är att minska matsvinnet, ett stort problem i livsmedelsbranschen. En egenutvecklad teknikplattform använder AI för att lära sig och bli alltmer raffinerad i sina prognoser. Resultatet är snabbare, mer exakta beställningar vilket minskar risken fцr att produkter slängs i onödan.


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.