Bores fortsätter flörta med folkhemmet

018

C-G och C-H, med efternamn Forssbeck, är bröderna bakom kedjan Bores.

Premiumburgare i avslappnad miljö, Bores fortsätter sin snabbmats-expansion och filar på konceptet under resans gång. Men flörten med det svenska folkhemmet är fortfarande i fokus.
- Vi har rört oss mot det som fungerar bäst och samtidigt får oss att känna oss hemma, säger C-H Forssbeck, en av de två ägarbröderna.


”Bore” är ingen mindre än C-H:s och C-G:s farfar, han som inspirerade dem på resan som började 2017. Prisvärda premiumburgare i en avslappnad atmosfär men fokus på passion för maten och så mycket automatisering som möjligt i köket. Specialgjorda chark/vegan-produkter och egenutvecklade tillbehör, såser och drycker. Egen läskbar med roliga drycker från världens alla hörn. Exakt samma meny på alla enheter och kontantfritt och med app för beställningar.

Framöver inte bara burgare utan pizza ska också kunna adderas. Kaffebar och milkshake finns också med och används lite olika beroende på lokaler och lägen. Varje Bores innehåller det som passar bäst just där.

Från början fanns en idé om premiumprodukter och det genuina svenska gatuköket. Något man släppt eftersom det är svårt att få omsättning i mindre lokaler där kunderna dessutom förväntar sig att en annan prisbild.

- Men vi har inte släppt folkhemstanken, det är ju därifrån vi kommer. Vi har helt enkelt rört oss mot det som fungerar och samtidigt känns som ”hemma”, säger C-H och beskriver den omvärld som Bores konkurrerar med. Den som inte är McDonald’s, Burger King, Max och Sibylla.

- Inget fel på dem men det här är en helt annan produkt. Våra konkurrenter är snarare Brödernas, Bastard Burgers och liknande koncept. 



19

 

Men börjar det inte bli en viss överetablering av sådana burgarrestauranger?

Nej, tvärtom. Svenskarna äter ute mer än någonsin och det verkar fortsätta växa.


Hur många enheter har ni idag?

- Vi har åtta som är i gång och fem etableringar som är klara inför 2022. 



Hur ser det slutliga målet ut?

- Det är inte att bli störst. Men vi tror på mellan 30 och 40 enheter i Sverige och sen möjlig utlandsexpansion. För oss är det viktigt att växa med bibehållen kvalitet, med passion för maten och med kontroll på driften.


Ni är helt självfinansierade, eller hur?

- Det stämmer och även om vi driver ett par enheter själva så är målet att gå mer och mer mot franchise.


Var finns ni och var söker ni lägen?

- Vårt fokus har riktats mot Stockholms förorter och Mälardalsregionen. Idag har vi enheter i gång i Uppsala, Knivsta, Bålsta, Vallentuna, Arninge (Täby), Linköping och Norrköping. Under nästa år öppnar vi i Södertälje, Sollentuna (Häggvik), Handenterminalen, Märsta och Örebro. Vi ligger i diskussion om flera lägen och målet är att ha 18 restauranger uppe i slutet av 2022.


C-H Forssbeck berättar att man räknar med att detta års omsättning ska sluta på cirka 50 miljoner kronor och att man februari ska introducera pizza på en av de nyöppnade Bores-enheterna. Restaurangerna är mellan 150 och 300 kvadratmeter. Storleken avgörs av läge och hyresvillkor.

skarmavbild 2021 12 08 kl. 14.37.57


Så var det detta med Månadens Burgare. Att man tillsammans med kända profiler tar fram en burgare för varje månad. Under december lyfter man till exempel fram ”Löökigt värre” by @daggesmat. Dagge vann tillsammans med november månads kreatör, @matochvinbymicke, Burgar-SM 2021.

- Vi har tagit positionen som den äkta hamburgerkedjan där passion för mat är otroligt viktigt för oss. Därför använder vi oss bara av hamburger-passionerade personligheter som tar fram våra månadens burgare, säger C-H Forssbeck avslutningsvis.

Text: GUNILLA PIHLBLAD
Bilder från Bores

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.