Tack och hej efter cirka 400 tidningar

 

gunillagulf beskuren  gunilla 1979 beskuren

Ett helt arbetsliv mellan två bilder ...


Är jag kanske branschens just nu värsta veteran? Är det någon av er därute som jobbat i den i drygt 42 år?
Dessbättre har mossan aldrig fått riktigt fäste eftersom det hela tiden varit full fart framåt. Att få uppleva utvecklingen under hela denna tid är ett fantastiskt perspektiv. Speciellt som det just nu verkar hända mer än någonsin.


Våren 1979 var jag 25 år och såg en platsannons som drog till sig mina blickar. Riksförbundet Kiosk & Gatukök (KIGA) sökte en redaktör till sin medlemstidning. ”Heureka” utbrast jag som alltid gillat att skriva, fota och sätta ihop detta. Ingen formell utbildning hade jag, men definitivt en spontan lust att få bli en del av det som presenterades.

På intervjun sa det klick mellan mig och mina blivande kolleger som på den här tiden höll till på ett kansli i Örebro. En helt ny värld öppnade sig och jag påbörjade något som skulle bli min vardag de närmaste 42 åren. Jag reste, mestadels med tåg. Fram och tillbaka över hela landet. Ibland också utanför dess gränser. Jag träffade människor i alla möjliga sammanhang och jag hade jätteroligt.

Jag gjorde ett litet utbrytningsförsök mellan 1982 och 1984. Då jobbade jag på marknadsavdelningen på Sibylla som på den tiden inrymdes i fabriken i Sköllersta utanför Örebro. Även där fick jag då och då göra en tidning. Passande nog med namnet ”Korvpappret”... Men längtan tillbaka blev för stor och på den vägen kom det att förbli.

Under alla år jag ditintills varit med i branschen hade det diskuterats om samgående med en annan organisation - den för tobakshandlarna. 2001 kom man äntligen till skott och bildade Spel & Servicehandlarnas Riksförbund som efter några år bytte namn till Svensk Servicehandel & Fast Food som numera heter Convenience Stores Sweden …

Själva tidningen har alltid varit viktig för organisationen och under mina år har också den bytt namn några gånger. Men syftet och innehållet har alltid varit detsamma även om utseende, antal utgivningar och sidor, varierat över tid. Den allra största förändringen kom dock 2018 då vi smög i gång vår digitala satsning. Först mellan de ordinarie tryckningarna, sedan fullt ut. Efter sommaren i år växlade vi upp från att ge ut branschnyheter varannan vecka till en gång i veckan. Något som jag personligen tycker är helt rätt och dessutom ett kul sätt att jobba på. Mera puls helt enkelt.

Det finns oerhört mycket att minnas och sammanfatta i ett läge som detta. Men jag tror inte ni skulle orka läsa det så här före jul. Och jag har ju inte heller tid eftersom jag måste göra klar årets - och min egen - sista tidning. Men kanske att jag dyker upp igen i spalterna. Ont krut osv.

Vid ett hastigt överslag kommer jag fram till att jag gjort cirka 400 tidningar till vilka jag själv författat cirka 2 000 artiklar och redigerat ett astronomiskt antal utifrån kommande texter. Hur många människor jag intervjuat och mött i olika sammanhang är omöjligt att bedöma, men en sak vet jag säkert. Jag har haft världens roligaste jobb och vill nu tacka alla er som jag på ett eller annat sätt haft kontakt med. Samtidigt önskar jag mina efterträdare - för det blir flera som ska få ha kul i framtiden - lycka till.

GUNILLA PIHLBLAD
Blivande pensionär

P.S. Står för övrigt i viss mån till marknadens förfogande som frilans. Kanske vill ni ha hjälp med reportage, texter, redigering, pressmeddelanden o dyl.
Hör gärna av er.
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 070-550 95 20


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.