2021 - ett händelserikt år för Foodora

bild 520x300

 

Under 2021 har Foodora fortsatt sin snabba resa med att bredda bolagets affär. Bolaget har tagit sig an utmaningarna och de möjligheter som det ställts inför.

Foodora är idag en stor handelsplattform för både restauranger, butiker och även Foodoras egna dagligvarubutiker. En handelsplats med marknadsföring, försäljning och leverans samlat på en enda plats samtidigt. Foodoras intäkter femdubblades förra året genom att utöka sitt erbjudande både geografiskt och i nya produkter och tjänster. 

- Vi befinner oss i ett paradigmskifte i och med den global pandemin. Vi har tagit oss an denna med ödmjukhet och samtidigt med en övertygelse om att det är nu vi accelererar ytterligare för att skapa framtidens kundbeteenden. Foodora är och kommer att förbli ett snabbväxande bolag som stöttar det lokala och nationella näringslivet. Vi kommer fortsätta utöka och innovera i samma takt under nästa år och jag ser verkligen fram emot att utveckla Foodora ytterligare, säger Hans Skruvfors, och fortsätter;

- Under nästa år kommer det att bli tydligt att Foodora är en katalysator för svensk digital handel. Leverans till hemmet inom 30 minuter av allt fler produktkategorier - från mat till läkemedel och elektronik, kommer att bli den nya normen och vi är stolta att leda den utvecklingen, avslutar Hans Skruvfors, koncernchef och vd Foodora Sverige.

Foodora 2021:

  • Bara under 2021 har över 4000 restauranger anslutit sig till Foodora Sverige.
  • Över 600 butiker är nu anslutna till q-handeln. 
    Q-handel lanserades av bolaget i maj 2020. Det innebär bl.a. att retail-butiker kan ansluta sig till plattformen, hemleverans sker senare samma dag, alla dagar i veckan. (Butiker som finns på plattformen är till exempel: Lagerhaus, Indiska och Teknikmagasinet).
  • Totalt finns närmare 9000 aktörer anslutna till den svenska plattformen.
  • Började med autonoma leveranser genom roboten Doora.
  • Tecknade kollektivavtal med Transportarbetarförbundet för cykel- och mopedbud, ett avtal och samarbete som nu utvärderas.
  • Under året har 8000 bud anställts.
  • Foodora blir ett nytt leveransalternativ när kunden beställer sina varor på nätet, från exempelvis klädbutiker och apotek. Det innebär snabb hemleverans, måndag till söndag.
  • Foodora lanserar Foodora go och tar starkare grepp om last mile delivery. Bolag som inte ännu inte finns anslutna till Foodora kan använda bolagets bud för att leverera varor från punkt A till B. 
  • Foodora har under öppnat Foodora markets runt om i landet. Nyligen öppnade ytterligare en butik i Göteborg. Matbutikerna är nya i sitt slag och är nu en nationell livsmedelskedja, från norr till söder. 
  • Foodora växlar upp sina spökkök - två nya koncept rullas ut. Bolaget har just nu över 250 stycken spökkök i Sverige. Fler kommer 2022.

Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.