Reitans leverantörer ansluter sig till SBTi

reitan 520

 Anna Helldin och Michael Norén

 

OSS Nordic, som bland annat arbetar med företagsprofilering och varumärkesbyggande i Pressbyrån och 7-Eleven-butikerna, är en av leverantörerna som nyligen anslutit sig till Science Based Targets initiative (SBTi) efter att ha inspirerats av Reitan Convenience hållbarhetsarbete.

OSS Nordic hjälper Reitan Convenience i Sverige med att ta fram alltifrån fasadskyltar och fönsterfolieringar till invändiga skyltar i butikerna. Anna Helldin är VD på OSS Nordic, hon berättar om varför de nu valt att ansluta sig till SBTi:

– När vi fick höra att Reitan Convenience anslutit sig till SBTi och även uppmanat alla sina leverantörer att göra detsamma var valet väldigt enkelt för oss – klart vi också ska göra det. Vi tycker att det är viktigt att även vårt arbete sker på ett så hållbart sätt som möjligt, säger Anna Helldin.

OSS Nordic grundades 2017 och har idag 16 anställda. För att fastställa egna klimatmål hos SBTi krävs att företaget gör en grundlig beräkning av sina utsläpp i hela värdekedjan. Det inkluderar både direkta utsläpp som sker i den egna verksamhetens samt även de indirekta utsläppen hos underleverantörer.

– När vi började undersöka närmare var vi kan göra störst skillnad såg vi ganska snabbt att det framförallt är de indirekta utsläppen i värdekedjan som vi behöver fokusera på. Dvs de utsläpp som uppstår hos underleverantörer och transportörer mm. Det är det område som vi identifierat som största möjlighet att göra stor skillnad – ett avtryck som på sikt kan leda till en verklig förändring, fortsätter Anna Helldin. 

Michael Norén, Bygg- och hållbarhetsansvarig på Reitan Convenience i Sverige, förklarar varför man vill att leverantörerna ansluter sig till SBTi: 

– Det finns oerhört många fördelar med detta, dels får vi bättre data för våra egna klimatberäkningar och dels så är det tryggt att våra leverantörer också arbetar mot samma mål som vi gör. Men framförallt är det absolut nödvändigt att vi skapar ringar på vattnet så att vi tillsammans kan arbeta för att klara av 1,5 gradersmålet, säger Michael Norén.

– Eftersom vi ska ställa om vår verksamhet till att bli klimatneutral, och halvera klimatutsläppen i alla led till år 2030, är vi beroende av att alla leverantörer och samarbetspartners har minst lika offensiva klimatmål som vi. Det är därför vi ber dem att senast under 2022 ha utfört klimatberäkningar och fastställt egna klimatmål hos SBTi eller annan likvärdig metod, avslutar Michael Norén.


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.