Nytt matkoncept ska krossa fördomarna om växtbaserad kost

back to the 11 1

 

Nytt matkoncept ska krossa fördomarna om växtbaserad kost - använder traditionella grödor för att skapa framtidens mat.

För att kunna blicka framåt kan det ibland vara smart att snegla bakåt. Ett nytt klimatsmart matkoncept baserat på svenska kulturarvsgrödor ska krossa ungas fördomar om växtbaserat och bevisa en gång för alla att det är framtidens mat. 

Snabbmaten är populär bland svenska ungdomar och endast en av fem äter rekommenderad mängd frukt och grönt. Det finns en fördom om att nyttigt inte smakar gott. Greenfoodföretaget Ahlströms fortsätter därför satsa stenhårt på god och hälsosam växtbaserad mat av svenska råvaror. Det nya matkonceptet Back to the Roots ska bevisa för fler unga att vegetarisk mat är god samtidigt som den är bra för planeten. 

– Vi ska ta ledartröjan inom växtbaserat och visa en gång för alla hur välsmakande växtbaserad mat är. Därför satsar vi på fler målgruppsanpassade matkoncept för restauranger och skolbespisningar, samtidigt som vi utökar vårt sortiment av växtbaserade produkter på svenska proteinkällor, säger Jacob Ahlström, vd för Ahlströms.

Intresset för växtbaserat mat med frukt och grönt som bas har exploderat och idag är den vegetariska marknaden är värd miljarder. Men, det har saknats förädling av svenska råvaror till växtbaserat protein. Det har Ahlströms löst genom att produktutveckla med ingredienser som idag är en del av det svenska kulturarvet, såsom svenska baljväxter och specialgrödor rika på protein. Baljväxter kommer från Nordisk Råvara, en svensk leverantör som specialiserar sig på odling av ekologiska och KRAV-märkta kulturarvsgrödor.


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.