Picadeli rullar ut sin digitala salladsbar i USA
Foto: Picadeli USA
Picadelis smarta Arctic salladsbar finns sedan tidigare i ca 200 butiker i Sverige och Europa. Nu rullas den också ut till flera kedjor och butiker på den amerikanska östkusten. Patrik Hellstrand, vd Picadeli USA, säger att denna intelligenta salladsbar tillför välbehövlig innovation till snabbmatsmarknaden. Han menar att bristen på hälsosam färsk snabbmat till ett överkomligt pris har skapat en unik möjlighet.
Los Angeles-baserade Picadeli USA har rullat ut sin smarta Arctic salladsbar till flera kedjor och butiker i Maryland, New Jersey och Washington, D.C. Bland annat testar företaget Albertsons Companies det digitala salladsbarkonceptet i butik på ett halvt dussin stormarknader.
Salladsbaren använder artificell intelligens för att hantera ett digitalt system som kontrollerar färskheten på livsmedel, hanterar digitala etiketter och smarta kylalgoritmer. Salladsbaren kommunicerar med kunderna via displayer, och ansluter till ett molnbaserat övervakningssystem som gör det möjligt att både aktivt och passivt kontrollera parametrar på butiksnivå och fjärrsupport.
Varje behållare i salladsbaren har en QR-kod som skannas för att kontrollera att ingredienserna inte stannar ute för länge och för att signalera behovet av påfyllningar. Det digitala systemet samlar också in data om förbrukning, produktprestanda i olika butiker, rengöringsscheman och temperatur, vilket gör det möjligt för återförsäljare att optimera barens sortiment och underhåll. Koderna möjliggör också spårbarhet av barens leveranskedja och drift via systemet.
Jewel Hunt, group vice president för Deli Foodservice på Albertsons Companies menar att Picadeli har skapat en innovativ teknisk lösning för att möta den starka efterfrågan på hälsosam, prisvärd mat som snabbt kan anpassas.
- Färska måltidslösningar är en kategori där vi fortsätter att differentiera våra erbjudanden, och genom att introducera Picadeli ger vi våra kunder ett bra alternativ för hälsosamma måltider till ett överkomligt pris, säger Hunt.
Patrik Hellstrand, vd Picadeli USA.
Patrik Hellstrand säger att företagets intelligenta salladsbar tillför välbehövlig innovation till snabbmatsmarknaden. Salladsbaren kan anpassas för varje butik och plats, med ingredienser som valts specifikt för varje marknad. Företaget menar att tekniken också skapar effektivitetsvinster som minskar både matsvinnet och arbetsinsatsen, vilket i sin tur ökar lönsamheten.
Den smarta salladsbaren fokuserar på livsmedelshygien och har bland annat teknikaktiverade skärmhuvar samt automatisk handsprit och skåldispensrar. Ett innovativt monteringssystem säkerställer att redskapshandtagen inte kommer i kontakt med maten och att ingredienserna inte blandas.
Bristen på hälsosam färsk snabbmat till ett överkomligt pris har skapat en unik möjlighet för livsmedelsbutiker att vinna över konsumenter som fram tills nu har hänvisats till billig och mindre hälsosam snabbmat eller dyra snabbmatskoncept, menar Patrik Hellstrand.
Sverigebaserade Picadeli menar att detaljhandelspartners kan få högre försäljning och bättre lönsamhet med dessa smarta barer än med traditionella salladsbarer. Företagets salladsbarer finns i mer än 2 200 butiker i sju europeiska länder och man sålde mer än 45 miljoner sallader under 2019. Detaljhandelspartners inkluderar bland annat Carrefour, EuroGarages, Franprix, Rewe, 7-Eleven, Coop, ICA och Kesko.
- Snabbmatsmarknaden är mogen för nyheter och innovation och Picadelis beprövade erbjudande har visat att det löser dessa behov för konsumenter och butiker över hela Europa. Vi ser fram emot att fortsätta leverera på vårt uppdrag här i USA, säger Hellstrand.
Text: ANN HEDLUND
Foto: PICADELI