Globala trender som formar convenience-branschen 2022 och framåt

hq gooods 63a1185visualite small medium

 Gooods butiker i Schweiz bygger på digital teknik.

 

Allt pekar i huvudsak på tre saker. Foodvenience och foodservice-destinationer med färsk nylagad mat. Konsumenternas mobilitet med laddningshubbar och en ny roll för trafikbutikerna. Och nya tekniska lösningar som contactless och walk in, walk out. 

De som tar ledningen inom dessa områden kommer det att gå bra för. De som inte hänger med riskerar att bli irrelevanta för kunderna, kanske till och med överflödiga. 

Alla tre trenderna drivs av konsumenten, delvis eller i sin helhet, när kunderna aktivt söker efter nya och bättre val för ett varierat matutbud, möjligheten att tanka/ladda sin bil och samtidigt få en friktionsfri enkel butiksupplevelse. Det innebär att handlare måste bli bättre på att kunna förutse kommande beteenden och behov hos kunderna inom dessa tre områden. 

Utmaningar

Och det är stort fokus på trafikbutikerna och deras förändrade roll. En av de största utmaningarna för dem är att bygga laddinfrastrukturen för att möta den ökande efterfrågan från elbilsförare. Medan första generationens elbilsköpare främst har förlitat sig på att kunna ladda hemma, så kommer nästa generation att vara beroende av offentlig laddning. Man uppskattar att mer än 50 procent av européerna kommer att bo i flerfamiljshus utan tillgång till privata laddare. 

 

img 1340

 Shells nya 100 % elektriska forecourt i Fulham, London.

 

Utbud

Trafikbutikernas utbud längs vägarna kommer också att spela en viktig roll för att uppmuntra konsumenterna till att byta dagens diesel- och bensindrivna bilar till elbil. Det menar Caroline Myall, forskningschef på Shopworks i Storbritannien. Företaget har specialisterat sig på shopper research, retail design och category management. 

- Trafikbutikerna måste fundera på hur man kan hantera och dra nytta av de krav som ställs från elbilsförare utöver en fungerande laddningsstation. Att stanna och ladda sin bil förlänger förarens vistelse på stället till cirka 15-20 minuter, jämfört med att tanka diesel eller bensin som tar runt 3-5 minuter. Detta innebär en enorm detaljhandelsmöjlighet, säger Myall.

- Över hela världen ser vi exempel på trafikbutiker som experimenterar med olika detaljhandelslösningar på så kallade ”laddningshubbar” för elbilar. Kaffe av god kvalitet, rena toaletter och bekväma sittplatser är ett måste. Men destinationsplatser utvecklas i ett samspel av flera erbjudanden som kan innehålla livsmedelsbutik, bank, gym och arbetsutrymmen plus olika tjänster som till exempel pakethämtning.

 

Foodservice-destinationer

Det vinnande konceptet är att skapa så kallade foodservice-destinationer som har en mängd olika mat- och dryckesmärken i sitt utbud. Konceptet bygger i huvudsak på att man antingen erbjuder flera välkända varumärken, eller istället helt egna varumärken. Vissa företag väljer att blanda de två alternativen för att skapa något eget och unikt. 

Junction 14 på Irland brukar användas som ett gott exempel på en lyckad omställning. Där har man gått från att vara en bensinmack med mat, till att istället vara en foodservice-destination med bränsle. Junction 14 satsar bara på välkända varumärken. Förutom att man erbjuder kaffe från Insomnia Barista Brand så hittar kunderna också smörgåsar hos Subway, pizza hos Papa John´s och glass hos Gino´s Gelato. Man erbjuder också ett hälsosammare och grönare matalternativ hos Chopped. Och eftersom mexikansk mat har visat sig vara väldigt populärt bland kunderna så har man även tagit in ett sådant alternativ i utbudet via franschisekedjan Zambrero, som är ett nytt märke på den irländska marknaden. 

 

junction 14 500

Junction 14, Irland

 

I Argentina har företaget FGC Fuels Marketing tittat på Europa för inspiration när man lanserade sitt nya koncept Lion Place. 

- Vi har tvingat oss själva att vara annorlunda, säger Claudio Reboredo, en av FGC:s grundare. 

- Idag kräver världen bränslen och mat av hög kvalitet, kända varumärken, snabbhet, bekvämlighet och minimal friktion för konsumenterna. Närbutiksformatet måste justeras och utvecklas för förändring. Vårt syfte och vår ambition är att skapa ett koncept där konsumenter besöker bensin- och laddningsstationer för att de vill, och inte bara för att de behöver eller för att det inte finns något annat alternativ.

På Lion Place hittar kunden kaffe från franchisekedjan Havanna, Argentinas ledande kaffemärke. I matutbudet återfinns bland annat Subway, men FGC har satt sin egen argentinska touch på det nya formatet genom lanseringen av Tan Grill. En egen snabbmatsrestaurang som kombinerar traditionell argentinsk mat - BBQ - i en modern, bekväm och avslappnad miljö.

- Vårt mål med Tan Grill var att försöka uppfylla en önskan om att hitta ett hälsosamt, färskt och snabbt koncept av hög kvalitet i en modern miljö med mat tillagad på plats, säger Reboredo.

På planeringsbordet ligger också en drive thru för ett ge kunderna ytterligare anledning att komma just hit, samt ett samarbete med Argentinas näst största hamburgerkedja, Mostaza.

- Vi måste kunna använda flera format eftersom konsumenterna är olika, och de är olika vid olika tider på dagen också, säger Reboredo.

 

lion place 500jpg

Lion Place, Argentina

 

Färskt och nylagat

Färskt och nylagat är viktigt i utvecklingen av  foodservice-destinationerna. Färskproducerad mat hjälper butiken att stå ut i mängden. Vad gäller trafikbutiker kan det också vara en oväntad men väldigt välkommen överraskning för kunden. 

I Schweiz har convenience-butiker inlett samarbeten med lokala jordbrukare som inte har kunnat sälja sina produkter direkt från sina gårdar under pandemin. Nu säljer de istället sina färska produkter via butikerna. På liknande sätt har convenience-butiker börjat samarbeta med lokala bagerier som gör smörgåsar för deras räkning och man har också introducerat lokala ostar, kött och regionala viner i sitt sortiment.

- Folk älskar det, säger Marco Fuhrer på konsultföretaget Fuhrer & Hotz som även är NACS samarbetspartner i Schweiz. 

- Kunderna vill ha en nygjord smörgås och de uppskattar att den är gjord av proffs på ett bageri.

 

Caltex Woolworths Metro. North Ryde. 12th November 2019. Photograph Dallas Kilponen

 

Teknik

Tekniken kommer självklart också spela en viktigt roll framåt. Runt om i världen testas en mängd ny teknik för att kunna ge kunden en så enkel och friktionsfri upplevelse som möjligt i butiken. De nya lösningarna drivs på av pandemin, då efterfrågan på så kallade kontaktlösa och "säkrare" fysiska butiksmiljöer ökat.

I Storbritannien lanserar Amazon sitt koncept Amazon Fresh, som använder sig av ”just walk out" - teknik. Drygt 15 butiker har öppnats hittills. För att handla i butiken använder kunden Amazon-appen för att komma in och kan sen lägga undan sin telefon. De handlar och packar sina varor, går sen bara ut och slipper köer och utcheckningar.

Reitan Convenience testar också obemannade butiker. I samarbete med det svenska företaget Instant Systems har man öppnat ”walk in walk out”-butiker i Sverige och Finland, och Danmark står näst på tur.

Konceptet för närbutikerna Gooods i Schweiz bygger också på digital teknik. Kunderna handlar via en app som kunden laddar ner och använder för att skanna och betala med. Det finns dock en bemannad kassa i butiken för produkter med åldersgräns, som till exempel tobak och alkohol.

Circle K:s nya Pay by Plate-teknik är precis den typ av friktionsfri innovation som den europeiska konsumenten vill ha. Tekniken gör det möjligt för kunderna att betala för bränslet med hjälp av sin registreringsskylt i Circle K Easy Fuel-appen. Pay by Plate bygger på samma teknik som används vid vägtullar och parkeringsplatser över hela Europa.

De nya systemen är utformade för att skapa nya möjligheter i syfte att öka kundernas bekvämlighet vare sig det är leverans till dörren, att ha en beställning redo när kunden kommer till butiken eller att befinna sig på rätt geografisk plats där kunderna lätt kan stanna och få vad de behöver, när de behöver det. Det ska bli spännande att följa utvecklingen.

Text: ANN HEDLUND

Källa & foto: GLOBAL CONVENIENCE STORE FOCUS

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.