Skip to main content

Polska Żabka Group utmanar Amazon i Europa

polen

Foto: Pressmaterial

Polens största convenience-kedja Żabka Group har lanserat 25 obemannade butiker i Polen under namnet Żabka Nano, och ytterligare minst 12 kommer öppnas senast i mars. De dygnet-runt-öppna butikerna fokuserar på grab-and-go-varor som snacks, mat och dryck inklusive en rad av företagets egna varumärken.

Med sina nyöppnade butiker går man förbi Amazon i racet om just obemannade butiker i Europa, då Amazon Fresh öppnat 15 butiker i London hittills. Żabka Nano finns på en mängd olika platser runt om i landets stadskärnor, järnvägsstationer, tunnelbanestationer, universitet och stormarknader. Genom kontaktlös, AI-driven teknik från amerikanska AiFi, ett system som liknar Amazons Just Walk Out, blir shoppingen kassafri och snabb. Beroende på hur stor respektive butik är till ytan så hittar kunderna mellan 450 och 1500 produkter här. Butikerna har också delvis fått olika utformning beroende på var de är placerade, allt från traditionella butiker till fristående, mer containerliknande butiker.

För tidningen Forbes berättar Pawel Grabowski, ansvarig för Nano-satsningen, att man genom placeringarna av sina obemannade butiker kunnat öka försäljningen framförallt på platser där man tidigare inte hade några intäkter alls. 

- Unga människor besöker våra butiker sent på kvällarna efter att de varit på barer och klubbar. Ett annat exempel är tunnelbanan där det också skapats nya försäljningsmöjligheter som inte funnits tidigare genom att butikerna nu är öppna dygnet runt. 

Det finns även en samhällsaspekt med Nano menar Grabowski, och syftar då främst på ett av Nanos format som beskrivs som en fristående, starkt upplyst containerliknande butik. Detta format testas på mer öde platser och gator där det inte funnits några butiker alls tidigare. 

- Utöver att erbjuda bekvämlighet så tillför belysningen också ett element av säkerhet, och kanske till och med ett socialt utrymme. Dessa enheter kan förvandla vissa områden som annars skulle vara helt öde, säger Grabowski till Forbes. 

Żabka har, precis som övriga obemannade koncept, en egen app som identifierar dig via en QR-kod så fort du kliver in i butiken. Den används idag av över åtta miljoner polacker, alltså cirka 20 % av befolkningen. Har du inte laddat ner appen går det givetvis bra att handla ändå, det går bara lite långsammare med betalningen eftersom du måste registrera din närvaro via bankkort och sen uppge ditt mobilnummer för kvitto.

Żabka Polska har de senaste två decennierna växt till att bli den största närbutikskedjan i Polen, med över 7 900 butiker som drivs av 6 500 franchisetagare under varumärket Żabka. Företagets butiker besöks dagligen av mer än 2,5 miljoner kunder.