Skip to main content

Chokladkonsumenter vill värna om miljön

skarmavbild 2022 01 28 kl. 10.27.47

 

Mondelēz International har släppt rapporten ”State of Snacking”, en global undersökning där människor från olika delar av världen svarat på frågor om hur de äter godis och snacks. Hela 85 procent svarande att de köper, eller skulle vilja köpa, godis och snacks från företag som arbetar för att minska sitt miljömässiga avtryck.

Mondelēz International äger bland annat Marabou, Daim, Oreo och Toblerone. Årets ”State of snacking” är den tredje årliga undersökningen som företaget gjort. Den innehåller frågor om hur människor i olika delar av världen äter snacks, och miljöaspekten hamnar högt på listan för chokladkonsumenten.

I Sverige, Finland och Danmark har Mondelēz International bytt till HVO-bränsle, och därmed minskat sitt CO2-utsläpp från egna transporter med 88 procent. HVO-bränsle är ett av de renaste bränslen på marknaden. Det är ett andra generationens, syntetiskt, och avancerat förnybart dieselalternativ som eliminerar upp till 88 procent av netto CO2 och avsevärt minskar utsläppen av andra växthusgaser. Den HVO som används är helt baserad på matavfall.

- För oss är det viktigt att göra vad vi kan för att minska utsläppen och för att motverka den globala uppvärmningen. För att lyckas med det behöver vi också ett tryck från våra konsumenter, att 85 procent ser det som viktigt är en bra start och förhoppningsvis är det 100 procent nästa år,  säger Martina Flemström, VD på Mondelēz International i Sverige och Finland.