Skip to main content

Försäljningsrekord för klassiska glassbåten

skarmavbild 2022 01 27 kl. 15.12.55

 

SIA Glass sålde under 2021 närmare 16 miljoner glassbåtar i Sverige, det innebär dessutom en ökning från föregående rekordår med nästan två miljoner! Totalt åt svensken nära 85 miljoner glass under 2021, vilket innebär att 8-litersvallen sprängdes för första gången någonsin.

För andra året i rad har det halländska glassföretaget SIA Glass försäljningsstatistik baserad på dagligvaruhandeln från Nielsen som presenteras i rapporten Glassåret 2021. Det har utan tvekan skett en ökning av glassätandet under pandemin. Mest glass åts i Norra och Södra Norrland, minst i Stockholmsregionen. Glassbåtar är allra mest populärt i Östra och Västra Götaland. Premiumglass och flerpack storsäljer. 

På SIA Glass kan man konstatera ett nytt rekord i antalet sålda glassbåtar, glassföretagets storsäljare sedan 1960-talet. Det såldes under 2021 hela 15 658 000 glassbåtar i Sverige, det innebär dessutom en ökning från föregående rekordår med nära två miljoner!

- ­Det är en påtaglig ökning, vi är alla tagna lite på sängen. Men det har ju varit ett fortsatt aningen oroligt år, många håller nog fast vid det man känner till och har en relation med. Vi noterar också att pandemin tycks ha gjort svenska konsumenter mer benägna att välja svenskproducerat och svenska råvaror, säger Dan Bengtsson, marknadschef SIA Glass.

- Vi ser en fortsatt effekt av pandemin, man äter mer glass hemma och konsumenten väljer i allt högre utsträckning flerpack, alltså en box med flera glassar. Under 2021 ökade flerpack med nära sju procent och då ökade det från en rekordhög nivå, säger Dan Bengtsson.

En ökning som sticker ut och som gäller generellt på glassmarknaden är att svensken under pandemin börjat intressera sig mer för det aningen mer exklusiva glassortimentet.

- Vi noterar att svensken köper mer premiumglass, man unnar sig lite dyrare glass i större utsträckning. Vår egen premiumglass, Vår Finaste, har till exempel växt med 93 procent, det är helt klart en raket i försäljningen. Den smak som utmärker sig försäljningsmässigt under 2021 är Salt Karamell. Det är helt klart två raketer under glassåret 2021 – förutom vår Glassbåt då förstås, säger Dan Bengtsson.

Hela glassmarknaden växte med 2,8 procent på värdesidan under 2021. Ökningen bland de tre största aktörerna på den svenska glassmarknaden ser ut så här för respektive företag: GB Glace ökade med 3,7 procent, SIA Glass ökade med 0,5 procent och Triumf Glass ökade med 0,1 procent.