Skip to main content

Folke håller liv i Pressbyråns kulturarv

jc45bjeef9vsv0mmxqdc kopia 2

 

Möt Folke Lundberg, 89 år, som arbetat på Pressbyrån sedan år 1949 och numera ansvarar för Pressbyråns museum. Där är hans uppgift att hålla kulturarvet levande som museiguide. Men han har även en annan viktig uppgift, nämligen att hålla reda på tusentals ovärderliga dokument, filmer och memorabilia utspridda över de dryga 100 år som Pressbyrån funnits. 

I en intervju som Reitan Convenience Sweden har gjort med Folke så berättar han hur det kommer sig att Pressbyrån har ett helt eget museum.

– Pressbyrån har spelat en viktig roll i Sveriges historia ända sedan starten 1906, då 59 tidningsutgivare gick samman för att starta Aktiebolaget Svenska Pressbyrån. Det många nog inte reflekterar över är att vi faktiskt har varit med och förändrat Sverige på flera olika sätt. Till exempel förändrade Pressbyrån hur vi konsumerar nyheter genom vår distribution, från att endast ha lokaltidningar till rikstäckande dagstidningar två gånger om dagen. Vi öppnade även Sveriges första servicehandel 1968 och lanserade den allra första pinnglassen 1935!  

På frågan om det finns något på museet som sticker ut lite extra och som är udda, svarar Folke:

– Det gör det sannerligen! Vi har flera lite oväntade och udda produkter som sålts genom åren. Till exempel har vi en bevarad upplaga av en krigskarta från 1940-talet som man kunde köpa i utvalda kiosker runt om i landet. Eftersom man på den tiden fick nyhetsuppdateringar via radio ville man underlätta för folk där hemma att se vad som hände på de olika fronterna i kriget. Då kom man på idéen att ta fram en karta där man kunde sätta ut olika markeringar allteftersom nyhetsuppdateringarna kom in. 

Tidningsflyget har spelat en stor roll i både Pressbyråns och Sveriges historia, hur kommer det sig? 

– Det stämmer bra. Från att ha haft en distribution av tidningar via tåg som sedan lastades av på häst och vagn och sedermera bilar och lastbilar blev flyget ett transportsätt som förändrade allt. Tidningsflyget tog fart ordentligt från år 1949 och var det som möjliggjorde att Stockholms kvällstidningar kunde växa till att bli rikstidningar, eftersom vi helt plötsligt kunde distribuera dessa från tryckerierna till Bromma Flygplats och vidare till resten av Sverige på kort tid.

På frågan om han har ett favoritföremål på museet så svarar han:

– Det finns såklart flera intressanta föremål att välja mellan. Men vi har en så kallad kolportagevagn som man använde förr i tiden i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Den togs fram av Pressbyrån för att komplettera tidningsförsäljningen och kan enklast beskrivas som en slags miniatyr-kiosk på hjul, som man kunde rulla fram på perrongerna strax innan tågets avgång. Idag finns det endast en vagn kvar – men tur är att vi har den på vårt museum.