En klassiker och två ikoner
Ägarna till Pipcenter - två ikoner på Frölunda Torg. Foto: M.Mannebratt
Pipcenter är sedan länge en klassiker på Frölunda Torg i västra Göteborg. Butiken har funnits sedan 1966, då köpcentret också öppnade. Prins Bertil besökte invigningen av torget och passade då på att även besöka Pipcenter för att prova cigarrer. Idag drivs butiken av Kjell Larsson och Lars Norlindh, en duo som kommit att bli ikoner på torget.
Pipcenter en renodlad tobaks- och spelbutik som under många år varit välkänd för sitt stora sortiment på pipor och cigarrer. För det var med tobaken det startade den där gången 1966. Då kom kunderna till butiken för att få just exakt den piptobaksblandningen de ville ha. Och önskemålen var många och varierande. Butiken hade ett kundregister med alla nödvändiga uppgifter om hur varje enskild kund önskade sin piptobak. Så när Herr Andersson kom in i butiken så visste personalen exakt hur de skulle blanda hans tobak, och när Herr Johansson kom in en stund senare så visste man även vad han önskade.
Många kunder hade sin egen speciella piptobaksblandning. Foto: Pipcenter
Inte bara tobaken man stoppade pipan med var viktig, det var även själva pipan. I butiken fanns speglar som vittnar om att fåfängan även var närvarande på denna tiden. Spegelns funktion var att låta kunderna se om man passade ihop men en viss pipa, om man såg snygg ut med just den pipmodellen helt enkelt.
Spegel, spegel.... klär jag i denna pipa? Foto: Pipcenter
De nuvarande ägarna, Kjell Larsson och Lars Norlindh, köpte Pipcenter 2003 av Frölunda fotbollsklubb. Två killar som varit kompisar sedan första ring på gymnasiet tyckte att det var dags att prova något nytt i livet. Kjell hade tidigare jobbat 17 år inom SAS catering, och Lasse hade en skyltfirma. Nu blev det en butik med tobak och spel istället.
Pipcenter låg på den tiden på utsidan av Frölunda Torg, men när torget byggdes om 2009 så fick de en lokal inne och mitt emot Systembolaget. Ett bra läge, men också en möjlighet att inreda en humidor. För den som inte vet vad det är, så är det ett rum eller avgränsat utrymme som gör att cigarrer och tobak kan hålla rätt luftfuktighetsnivå.
- Som kategori är cigarrer en bra produkt för oss med en marginal på runt 42 procent, säger duon.
Full koll på luftfuktigheten. Foto: M.Mannebratt
Man säljer också mycket snus i butiken, men har valt att avstå från att göra det med hjälp av lockpriser. Försäljningen av både snus och cigarrer ökar, och ökar gör även produkter som engångs-vape. Förra året sålde man just sådana för drygt 960 000 kronor.
Pipcenter har varit medlem i Direkten-kedjan i cirka 15 år, och man ser i stort sett bara fördelar med att tillhöra en kedja. Det ger en viss trygghet, och dessutom är det smidigt med sånt som gemensamt kassasystem där prisuppdateringar sker centralt.
Idag har de en heltidsanställd, en halvtidsanställd samt två extra personal på lönelistan utöver sig själva. Förr var Pipcenter den enda butiken på torget som sålde fysiska presentkort. När detta sedan övergick till att hanteras digitalt, så påverkade det såklart verksamheten. Sista året före digitaliseringen omsatte Frölunda Torgs presentkort över 10 miljoner kronor varje år.
- Nettovinsten var då 420 000 kronor per år och det var ett hårt slag att tappa det, men det visade sig ganska snart att när vi fick mer tid över för övriga varor och tjänster så ökade den försäljningen drastiskt vilket medförde att vi endast behövde göra smärre personalförändringar, säger kompanjonerna.
När Frölunda Torg invigdes 1966 av dåvarande statsminister Olof Palme så var det Europas största köpcentrum. Det tog sju år att bygga och kostade då 80 miljoner kronor. Redan från start fanns det plats för 3000 bilar på parkeringen och man bröt vanan ”att åka in till stan och handla”. Under åren har köpcentret byggts ut i omgångar, nu senast bara för några år sedan. Pipcenter fick som sagt ny lokal inomhus och närheten till Systembolaget, Clas Olsson med flera gav ett bra läge. Dessutom finns Frölunda Chark och Delikatess utanför dörren. Detta har inneburit fler kunder.
- En bra fredag har vi mellan 800 och 1000 kunder, en normaldag kanske mellan 400 och 500.
Prins Bertil testar cigarrer på Pipcenter vid invigningen 1966. Foto: Pipcenter
Förutom besöket av Prins Bertil vid invigningen, så har det även funnits andra minnesvärda tillfällen i butikens historia. För Kjells och Lars del så har det bland annat varit när kunder vunnit stort på spel. För 10 år sedan hade de en ensam vinnare på V75. Personen i fråga hade spelat för 113 kronor och vann 23 miljoner. Samma lördag hade de ytterligare en ensam vinnare som vann 7,3 miljoner på Lotto.
Precis som vi har vårt Convenience Retail Award så finns det också ett Frölunda Torg Awards. År 2020 gick priset för Årets Profil till en duo, nämligen till Kjell och Lars.
Motiveringen löd:
För första gången är Årets profil en duo! I flera år har det här radarparet drivit butik ihop på bästa sätt och längs vägen har de kommit att bli riktiga ikoner på torget. De trogna kunderna kan intyga att det här paret inte bara är hjälpsamma och omtänksamma utan också väldigt roliga. Det är helt enkelt en fröjd att stå i kö och lyssna på duon som underhåller och skapar merförsäljning på de mest finurliga sätten. Kunskapen är unik och fingertoppskänslan något utöver det vanliga. För lång och trogen tjänst men också för att ni alltid är ni – grattis till utnämningen Årets profil!
En mycket fin beskrivning tycker vi och önskar fortsatt lycka till med klassikern Pipcenter.
Text: Ann Hedlund
Intervju: Maria Mannebratt