&Repeat ger kunderna pant för engångsförpackningar

Sverige konsumerar två miljarder matförpackningar per år och knappt fem procent av dem blir återvunna. Ett nytt grepp kring detta står start up-företaget &Repeat för. Med deras återvinningssystem får kunderna ”pant”, alltså pengar tillbaka för att återvinna sina take away-förpackningar.

Enligt den senaste statistiken från SCB använder svenskarna årligen omkring 1,4 miljoner ton förpackningar. Bäst är vi på att återvinna glas med 94 procent och 86-87 procent av burkar och flaskor med pant. Sämre är det med plastförpackningar där endast 34 procent återvinns. Ett problem helt klart - men också en affärsidé.

Det började med en önskan om att hjälpa några restauranger att bli kvitt plast- och engångsförpackningar på ett cirkulärt vis.

- Idén om att sätta pant dök då upp. Det hade ingen försökt med tidigare, så vi checkade av intresset och påbörjade det som skulle leda till att vi i december 2020 kunde dra i gång &Repeat, berättar Tor Espen Steinvik, en av grundarna och idag vd för bolaget.

 

 

&Repeats lösningar skapar cirkularitet i branchens materialanvändning. Genom kraftigt förbättrad insamlingsgrad och mer homogena materialval kan engångsförpackningar få nya liv och bli flergångsmaterial.

 

Han förklarar hur det går till:

- Vi har ett digitalt pantsystem där konsumenterna scannar en qr-kod på förpackningen efter att de ätit klart. De får då instruktioner på hur förpackningen ska hanteras och information om närmaste punkt för återvinning. Konsumenter som återvinner korrekt får en pant tillbaka som sedan kan användas som delbetalning på alla våra partnerrestauranger.
 
Restaurangerna får qr-koden från &Repeat och sätter den på sina förpackningar som då måste vara  återvinningsbara. &Repeat står för infrastrukturen för att fullfölja återvinningen.

Det räcker alltså inte med att förpackningen rent tekniskt är återvinningsbar och att konsumenten gör rätt. &Repeat har byggt upp ett transparent system för att det ska fungera hela vägen och att man kan rapportera tillbaka. När konsumenten scannar koden med appen får hen en bekräftelse och i dagsläget fyra kronor som sedan kan användas för nya inköp.

- Man blir inte rik, men man får en bekräftelse på att man gjort rätt, säger Tor Espen Steinvik och berättar att den stora utmaningen är att förändra kundernas beteende. 

- De flesta vill bidra till ökad återvinning, men det kan vara svårt att komma i gång och göra verklighet av sin inre känsla.


 skarmavbild 2022 03 07 kl. 17.24.23

Kunden scannar en QR-kod med sin telefon och får en pant tillbaka. Pengarna kan sedan användas för nya inköp på anslutna matställen.


Kommunikationsmässigt jobbar &Repeat därför på alla tänkbara kanaler; med sociala medier, ambassadörer och influencers. Allt för att skapa medvetenhet och engagemang hos konsumenterna. Och det har gått vägen.

- Jättebra jobbat av både branschen och konsumenterna! Jag är så stolt och nöjd efter dessa första 14 månader.

Att påverka politiker och myndigheter är en del av det arbete som Tor Espen Steinvik och hans kolleger gör för att komma vidare med &Repeat. Det gör man bland annat genom att ha en dialog på politisk nivå och genom att vända sig till intressegrupper och branschföreningar. Bland annat samarbetar man med Visita.

- Men vi kan säkert göra mer.

 

 pickup horizontal

Ökat take away-ätande har drivit tillväxt för restaurangbranschen, men det finns en baksida i form av ökande volymer med engångsförpackningar som tyvärr oftare förbränns eller skräpar ner än de återvinns. &Repeat är en lösning på detta problem.

 

Hitintills har man mest haft fokus på kedjorna inom restaurang och fast food. Men man vill växa mer och även enskilda matställen kan arbeta med återvinningsssystemet. Convenience-branschen ser Tor Espen Steinvik som intressant, man har redan ett samarbete med Reitan Convenience.

- Vi finns i deras ”living lab” PBX-butiken och hoppas nu kunna komma vidare även inom Pressbyrån och 7-Eleven.

I ett tidigare pressmeddelande har Linn Ahlin, konceptutvecklare på Reitan Convenience uttalat sig så här:

- Med PBX är vår ambition att skapa världens mest hållbara convenience och en väldigt viktig del av det är att ta hand om förpackningsmaterial på nya och innovativa sätt. Vi har valt att arbeta med &Repeat för att de ligger i framkant. Med deras system möjliggörs pantning av många olika typer av förpackningar och det gör att vi kan närma oss vårt mål att ha ”zero waste”.

Alldeles nyligen förvärvade &Repeat företaget BarePack, Frankrikes marknadsledare inom återanvändningsbara take away-förpackningar. Därigenom blir man det enda företaget i Europa att erbjuda hållbara lösningar får både återvinning och återanvändning av take away-förpackningar.

- Vi har även tittat på England och Tyskland men landade i Frankrike eftersom deras system för återvinning är ganska likt det nordiska. Även om det finns mycket kvar att göra så är Sverige, vid sidan av Frankrike, längst framme när det gäller det regularatoriska.

 

skarmavbild 2022 03 07 kl. 17.25.35

Tor Espen Steinvik, medgrundare och vd &Repeat.

 

&Repeat startade med 30 restauranger som samarbetspartners och är idag uppe i över 700 restauranger i Sverige och Frankrike. Bara i februari i år fick dessa partners tillbaka 1,4 miljoner kronor som betalning med Repeat credits och det fortsätter stadigt att öka. 

- Målet just nu är att fortsätta växa i Sverige där vi räknar med att ha 1 000 restauranger anslutna innan årets slut. Dessutom lika många i Frankrike samtidigt som vi ska ta oss in i Storbritannien och Tyskland, säger Tor Espen Steinvik som har sin bakgrund inom techbranschen. Han har bland annat varit vd för Fortum Market i Sverige.

&Repeat har i dag 35 anställda.

Text: GUNILLA PIHLBLAD
Foton: &REPEAT


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.