Glassbolaget som fått nya vänner
Man ser dem mer och mer. De orangefärgade glassförpackningarna och boxarna. Ännu så länge mest i Stockholmstrakten och i dagligvaruhandeln. Men sedan i höstas även i Reitans PBX-butik och nu kommer 3 Vänner också till samtliga 7-Eleven. På bilden ses vännerna Joakim Graan och Matias Borgblad Ristiniemi som tog den finska succéglassen till Sverige.
Kanske vet du inte så mycket om det här företaget. Kanske vill du som vi, veta mera. Vi kontaktade Matias Borgblad Ristiniemi, som tillsammans med kompanjonen Joakim Graan, tagit det finska varumärket och produkterna till Sverige.
- 3 Vänner grundades faktiskt av tre vänner, nämligen av tre herrar från Helsingfors som alla jobbade inom livsmedelsbranschen, säger Matias och berättar att de kände ett behov av att göra glass som ”förr i tiden”. Att de hade fått nog av glass där man har prutat på smak och högkvalitativa råvaror.
- De startade 2009 en liten glassfabrik där lokala naturliga råvaror gjordes till härlig välsmakande glass. Riktiga grejer, med en smak man känner igen fast man blundar. Och det ryms mer smak i bägaren om extra luft lämnas bort. Därför är våra glassar så tunga.
Det blev en viral succé. Folk älskade verkligen den här glassen tack vare smakkombinationerna. Färgerna på förpackningen gjorde sitt till. Ganska snabbt blev man Finlands tredje största glassbolag vilket inte hindrade att man fortsatte på samma vis med tillverkningen.
3 Vänner fyller sin glass med helt naturliga ingredienser. - Det är inte den snabbaste eller enklaste vägen, men enligt oss den enda rätta, säger de.
Matias och Joakim har varit kolleger på Red Bull. När de bestämde sig för att ta 3 Vänner till Sverige jobbade Joakim på Swedbank och Matias på L’Oréal.
- Vi såg så tydligt trenden att små bolag tog av större. Inte bara inom livsmedelsindustrin. Vi kände starkt att det var rätt tid för oss att satsa.
Man gjorde en deal med de finska ägarna för att kunna öppna upp i Sverige 2018. Idag är det en investerare som äger en stor post i företaget som också planerar för att komma in även i Danmark, Tyskland, Holland och Storbritannien.
- Under 2019 började vi skala upp med fokus på Stockholms innerstad där vi sålde in våra halvliters pints. Året därpå kompletterade vi med pinnglass som togs emot extremt väl. Efterfrågan har växt genom kunderna som får en genuin smakupplevelse, säger Matias och berättar att själva moderbolaget fortsätter växa i Finland.
- Där blev det närmast en sensation när Reitanägda kedjan R-Kioski, inte bara tog in 3 Vänner, utan också uteslöt marknadsledaren Unilever från alla sina 450 försäljningsställen.
När PBX-butikens sortiment sattes, var det endast 3 Vänner som klarade kraven i glasskategorin.
När Reitan Convenience i Sverige byggde upp sortimentet för sin PBX-butik, var det bara 3 Vänner som levde upp till de högt ställda kraven man hade. Nu har man ett helt nytt avtal med 7-Eleven där man gör en exklusiv produkt detta år.
- En kaffelatte-glass som innehåller bryggd espresso i stället för smakarom. Tillsammans med TriumfGlass går vi också in på 7-Eleven med flera pints och pinnglass.
Kommer ni att erbjuda era produkter till övriga servicehandeln också?
- Inte som det ser ut idag. I alla fall inte utanför de tre storstäderna, säger Matias Borgblad Ristiniemi och hänvisar till logistik och distribution.
- Vi tycker inte det är försvarbart att bygga logistikmonster och tror att distributionen måste centraliseras. Man ska inte behöva åka runt med olika bilar från olika fabriker till samma ställen. Brödföretagen har ju löst detta, det borde även glassbolagen kunna göra.
3 Vänner Sverige omsatte förra året cirka 25 miljoner kronor på sina pints, styckesaker och multipack. I år räknar man med att komma upp till 40 miljoner.
Text: GUNILLA PIHLBLAD
Foto: GUNILLA PIHLBLAD och 3 VÄNNER