Skip to main content

Struktur och kvalitet ökade omsättningen

skarmavbild 2022 03 15 kl. 12.35.44

Dennis utanför Vikingagrillen

 

I Kungälv, norr om Göteborg, ligger Vikingagrillen. Dennis Fjellet är grillens ägare sedan 2016, och medlem i Convenience Stores Sweden. Grillen byggdes 2014, så när Dennis tog över var den ganska ny. Innan dess hade han jobbat många år inom Coop, och bland annat varit franchisetagare till en Coop i Kungälv i fem år. Han kände att det var dags att prova något nytt, så nästa steg i karriären blev en egen grill som också erbjuder drive thru.
 
Grillen har ett bra läge med närhet till pendelparkering, bussterminal och en Tesla laddningsstation. När Dennis tog över grillen upplevde han dock att det saknades struktur i arbetsrutinerna. Med fokus på just struktur, rutiner och en satsning på kvalitetsvaror lyckades han höja omsättningen med hela trettio procent. 

Ett exempel på förbättrad struktur är att alla anställda jobbar på samma sätt. Bara en sån detalj att alla lagar potatismoset enligt samma recept så att kunderna vet vad de får har haft betydelse. Dennis berättar att när han tog över grillen så lagade de anställda moset efter olika recept. Det innebar att vissa kunder inte ville handla när X jobbade, de ville bara köpa mos som Y hade gjort. Och tvärtom. Nu gör alla anställda mos efter samma recept, och kunderna kan alltid vara säkra på vad de får. 

Dennis har också satsat på kvalitet, och att mycket av det som serveras ska vara lagat på plats. Hemlagat helt enkelt. De gör sina egna såser och hamburgardressingar, och sitt eget mos då så klart. Brödet som serveras kommer från en lokal bagare, och den korv och chark som serveras kommer också från en lokal leverantör. För Dennis är det viktigt med kvalitet. Det kanske kostar lite mer, säger han, men kunden vet också att det smakar bra.

 

skarmavbild 2022 03 15 kl. 12.39.57

Stamkunder
 
I grillen serveras fast food på klassiskt vis som till exempel högrevsburgare eller västkustschnitzel med pommes, och korv med mos. Korv är det som säljer bäst, men här finns också smörgåsar, pinnglass, kulglass och mjukglass. Just nu gör man dessutom sina egna semlor, något som är uppskattat av kunderna. Dennis har också valt att satsa på att erbjuda vegetarisk mat. 

- Det är inte jättestort, säger han, men vi började med det för att alla ska kunna äta tillsammans här oavsett vad man vill ha.

Det finns cirka femton olika vegetariska rätter att välja på. Och det låter gott när man läser på menyn. Vad sägs om hackad halloumi i pitabröd, halloumi-burgare eller falafel-tallrik?

Från att ha ökat omsättningen från start, så gick försäljningen ner under pandemin som för många andra. Man tappade tjugofem procent, men har nu tagit igen större delen av det tappet. Och snart ges en möjlighet att ta igen ytterligare. Varje år, den tredje lördagen i maj, är det nämligen alltid en cruising med raggarbilar i staden. Centrala Kungälv stängs av när det kommer bilar från hela Sverige och Norge. Denna dag säljer man mat i grillen för lika mycket som man normalt gör på en vecka. 

- Man är helt slut när man stänger vid 03-tiden, säger Dennis.

 

skarmavbild 2022 03 15 kl. 12.42.15

Dennis med en av sina anställda - Lisa Karlsson

 

Dennis har idag två heltidsanställda, men skulle behöva fler. De som söker tjänsterna är ofta unga, och de vill göra och prova på annat och stannar inte så länge som man skulle önska. 

- Det är jättesvårt idag att hitta personal som vill stanna en längre period. Och det är viktigt eftersom man som arbetsgivare investerar i de anställda. Det tar cirka 6 veckor att utbilda en anställd, säger Dennis. 

Vi är också nyfikna på om Dennis använder Convenience Stores Swedens branschriktlinje Säker Mat. Alla som hanterar och säljer livsmedel har ett ansvar för att det är säkert för kunden. Det handlar om sånt som livsmedelshygien och egenkontroll, och det sköts mycket smidigt via vår app. Dennis säger att han tidigare arbetat efter branschriktlinjen, och att han nu har mycket bra inarbetade rutiner för detta i grillen. Han har bara fått beröm från inspektörer, avslutar han. 

Text: Ann Hedlund

Intervju & foto: Maria Mannebratt
 
Här kan du läsa mer om Convenience Stores Swedens egen branschriktlinje:
https://conveniencestores.se/medlem/medlemsformaner/39-saker-mat