Skip to main content

”Kedjereaktion” har lett Richard till nytt jobb

Få personer inom convenience-branschen kan nog matcha Richard Björkmans erfarenhet som handlare. Han har nämligen - med samma butik - varit med i tre olika kedjor. Nu är han dock tillbaka där han känner att han hör hemma, på Direkten. Hela historien börjar vid Strängnäs station i slutet av 90-talet då Richards kusin Annika Lundqvist var föreståndare i en kioskbutik där.

- Jag började jobba med henne när jag pluggade. Trivdes bra med både butiksarbetet och Annika, så när vi fick möjlighet att köpa loss den 2005, blev vi helt enkelt kompanjoner. Vi drev den tillsammans till 2019 då jag blev ensam ägare, säger han och berättar att 2017 var en stor vändpunkt eftersom det då hade byggts en helt ny station och i denna en helt ny butik.
- Det var jobbiga år under ombyggnaden och som alla förstår, blev pandemin en tuff utmaning för mig. Men vi överlevde och är nu på banan igen.

Så var det då detta med de olika kedjetillhörigheterna genom åren. Berätta ber vi, och förstår ganska snart att personliga kontakter ofta spelar stor roll för vad och vem man väljer att samarbeta med.

- Från början var vi kedjelösa men hoppade på MyWay tack vare den mycket duktiga säljaren Janne Ekström. Efter ett par år kände vi att det inte riktigt blev som vi hade tänkt oss. Vi hade varit ganska tidiga med snabbmat och fika och ville gå över till en restauranggrossist. Eftersom jag kände utesäljaren där, föll valet på Menigo och Time.

 

richard

- Att byta kedja vid lämpliga tillfällen har varit ett försök att utveckla och förbättra, säger Richard Björkman.

 

Richard påpekar att de aldrig var missnöjda med Time men att det var andra faktorer som fick dem att senare gå vidare till att bli en Direktenbutik. Inte bara personliga kontakter, men det fanns med i bilden.

- Direkten hade blivit redo för att jobba med annat än tobak och spel. Jag tyckte det kändes bra med en kedja som var så pass stor också.

Och tro det eller ej, men av olika skäl blev det senare en ny sväng med MyWay för att slutligen landa tillbaka i Direkten. Är det inte jobbigt att byta så ofta?

- Vi har gjort våra byten i samband med lokalbyten, det har varit tre under de här åren. Det var bara bra att det hände något. Inte minst triggade det oss själva. Jag ser det som ett äktenskap med ett givande och ett tagande och en ständig vilja försöka förbättra.

- En levande process för att hela tiden att ha bästa möjliga lönsamhet i fokus. Utåt sett så spelar det inte så stor roll för kunderna vad vi heter. Kunderna kommer främst till Richard och Annika. Det är den service och det mottagande vi ger våra kunder som gör de stora skillnaden.

 

kunder manga

Handlaren är proffs på att sälja varor, kedjan bra på mycket av det andra. Därför är det en bra symbios, menar Richard Björkman.

 

Vad är mest viktigt med att vara med i en kedja? Oavsett vilken?

- I grund och botten handlar det om möjligheter att skapa god lönsamhet. Som handlare ska man göra det man är bäst på, nämligen att sälja varor. Med en väl fungerande kedja i ryggen som kan utveckla och skapa till exempel bra kampanjer, så blir det så mycket enklare att bli lönsam. Sedan är det självklart viktigt att kemin mellan handlare och kedja fungerar och att det finns bra stöd i de många olika butiksfrågorna.

Richard Björkman har nu tagit ett helt nytt steg. Sedan 1 mars är han kategoriansvarig på Direkten där han jobbar med måltidslösningar, café och ”på språng”. Han förklarar att när nu Direkten satsar stort, så passar det alldeles utmärkt hans eget behov av utmaningar och personlig utveckling.

- Jag har erfarenhet av just den här kategorin och Direkten är redo för ett nytt steg. Det ser jag som en väldigt bra matchning, säger Richard som just nu reser runt och möter många handlare.
Det är ju tillsammans med våra handlare som vi ska utvecklas. Framtidens convenience är en hybrid mellan kiosk, café och restaurang och det är mycket stimulerande att få vara med på den här resan.

Text och foto: Gunilla Pihlblad