Sveriges sydligaste glasskiosk laddar för öppning med 47 sorter på menyn
Foto: Kenneth Lindholm
Det är nedräkning för Smygehukkioskens ägare Erik och Ann Lundström. Sveriges sydligaste glasskiosk öppnar nämligen alltid sista fredagen i mars. I år med en meny som totalt innehåller 47 olika glass-sorter, och dessutom med en helt ny utsida. Sveriges sydligaste udde ligger synlig nedanför kiosken, som funnits på platsen sedan 1958. Att göra ett besök här är därför en dubbel upplevelse.
Erik Lundström säger att det figurerar många olika uppgifter om antal besökare till udden, men tror att cirka 500 000 personer kommer dit varje år. Minst.
- Trelleborgs kommun har vässat sig rejält vad gäller turismmarknadsföring så vi tror att det kommer öka rent allmänt. Stränderna i kommunen är otroligt fina och lyfts fram mer.
Inte riktigt alla köper glass men det är rejäl snurr på försäljningen som pågår fram till sista september. Ann har huvudansvaret för kiosken som är en av två delar i det lundströmska företagandet där även butiken Direkten Entré i Trelleborg ingår. Denna tidiga vårdag är det dock Erik vi pratar med och han ger utan att tveka sin fru äran för den större förändring som man gjorde för fyra år sedan.
- När vi tog över här för sexton är sedan var det kombination av glass- och grillkiosk. Det har fungerat bra men Ann drev igenom att vi skulle fokusera på enbart glass. Jag var tveksam först men det har verkligen blivit bra. Mer yta och tydligare profil.
Grilldelen byggdes om till att bli en särskild Ben & Jerrys-avdelning. En försäljning som verkligen blev som grädden på moset.
- Den har lagt sig ovanpå den övriga. Ingen kannibalisering alls. Snarare skapade vi en ny glassdestination. Det bästa vi gjort!
Inför öppningen nästa söndag ska kiosken ha fått helt ny exteriör. Men allt är inte färdigt än så bilden är från förra året. Men visst var det fint då också! (Foto från Smygehukskiosken)
Inför den här säsongen har hela byggnaden fått ett nytt ansikte. Ny dekor från leverantören och nya väggar och nytt tak. Invändigt fortsätter man att slipa på det upparbetade sättet att jobba - arbetsmiljön är viktig om det ska fungera smidigt.
Kiosken som är 50 kvadrat har tre luckor, sexton sittplatser inomhus och 50 utanför. Man ser logistiken och arbetsmiljön som viktig för kundbemötandet. 14 personer är anställda och jobbar efter ett schema som görs upp innan säsongstart och som följs oavsett väder. Möjligtvis kan pass förkortas eller förlängas med personalens goda minne.
- Det enda som påverkar oss märkbart är dagsregn. Annars kommer det folk i en strid ström hela säsongen, säger Erik och berättar att det i år var 48 sökande till sex utlysta platser.
- Vi tar det som ett tecken på att vår ambition som arbetsgivare har gett resultat.
Menyerna är en av anledningarna till framgången för Smygehukskiosken. Och en del av dem är verkligen lika stora som goda! (Foto: Gunilla Pihlblad)
Utbudet i Smygehukskiosken kan inte beskrivas som annat än enormt. På flera sätt faktiskt. För det första har man 47 glass-sorter vilket är samtliga som GB Glace och Ben & Jerrys erbjuder. Dessutom 38 olika strössel och toppings vilka man menar är jätteviktiga för att sätta egen touch på anrättningarna.
- Vårt framgångsrecept är att jobba med menyer, vi har 31 olika och minst en ny varje säsong. Några av dem är verkligen superstora och har blivit en del av vår image. Tanken är kanske inte att man ska äta en hel själv, det kan ju vara kul att dela.
Smygehuk Special har funnits med sedan Erik och Ann tog över. Den innehåller fyra kulor skopglass, mjukglass, vispgrädde, gräddbulle (skånska namnet på kokos/chokladboll) och jordgubbssylt.
Värstingarna är annars Frysbee med tio kulor och mjukglass, serverad på en frisbee och med ett pris på 200 kronor! Eller den något mindre Smygemonstet som ”bara” innehåller sju kulor.
Hur mycket det säljs varje år? Erik funderar på hur han bäst ska beskriva det och landar i följande imponerande siffror.
- Vi skopar upp drygt sex ton glass och säljer cirka 45 000 mjukglassar. Från och med nästa fredag är vi redo för en säsong som vi hoppas ska bli den bästa någonsin.
Text: Gunilla Pihlblad
Cirka en halv miljon människor besöker varje år Sveriges sydligaste udde. (Foto: Gunilla Pihlblad)