Grattis till tre extra hållbara branschföretag!

bild vinst

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet. Resultatet för 2022 har nyligen presenterats och vi hittar tre branschaktörer som är ”bäst i klassen”. Grattis till Loka, Circle K och Max!

Sustainable Brand Index är en årlig mätning av svenska konsumenters uppfattning om olika varumärkens hållbarhetsarbete. Syftet med undersökningen är att driva hållbarhetsagendan och visualisera värdet av hållbarhetsarbete och bra hållbarhetskommunikation. I kategorin dryck segrar Loka för andra året. Även 2020 blev man det mest hållbara varumärket.

Totalt sett hamnade Loka på plats 50 i årets undersökning men blev alltså etta inom kategorin dryck. 

- Vi är väldigt glada över att Loka har fått den här utmärkelsen. Vi vet att hälsa är en viktig hållbarhetsfråga för konsumenterna, och att de efterfrågar drycker utan socker, säger Anna-Stina Hallberg som är marknadschef för Loka. 

 

loka

Det är Lokas många olika insatser för miljön som gett varumärket en förstaplats bland dryckerna för andra gången.

 

En annan viktig hållbarhetsfråga för dryckeskonsumenter är återvinningsbara och miljövänliga förpackningar. Lokas förpackningar ingår i det svenska pantsystemet som är ett av de bästa i världen. 2020 återvanns 88 procent av alla burkar och PET-flaskor hos Returpack. 

- Sedan 2015 har vi använt 50 procent återvunnen plast i våra PET-flaskor och vi jobbar för att bli ännu mer cirkulära. Bland annat är alla svep för multipack numera av 100 procent återvunnen plast. 

Spendrups har arbetat länge med att minska sin klimatpåverkan. De egna lastbilarna kör på fossilfritt bränsle och i produktionsanläggningen i Hällefors används förnybar energi. Spendrups är också ett av de varumärken som har klättrat mest i årets undersökning, från plats 290 till 157 totalt sett. 

 

 circke k tankar

Inom Circle K är man inte bara glad för förstaplatsen inom bensinhandeln. Man ser också fram emot sitt eget kommande hållbarhetsarbete.

 

På Circle K är man glad över att var det bensinhandels-varumärke som hamnat högst i rankingen.

- Vi har under året tagit ett nytt grepp om både själva hållbarhetsarbetet och kommunikationen runt det och det är otroligt glädjande att få detta kvitto på att det nått fram till konsumenterna. Vi vill vara en del av lösningen, och vi försöker göra det enkelt att förstå hur vi gör det, även om det ibland är mycket komplexa saker vi arbetar med, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.

Under året som gått har Circle K lanserat flera initiativ och drivit hållbarhetsagendan inom olika områden. Bland annat lanserades Räddat Kaffe ihop med Löfbergs, ett kaffe som görs på kaffebönor som annars riskerat bli svinn, och Circle K driver även på den gröna omställningen genom att bygga Nordens första station med bara el och vätgas för tung trafik. Dessutom ligger en tung utrullningsplan för fler ultrasnabba laddplatser sеväl längs Sveriges vägar som i Skandinavien.

 

max

Max är inte bara ”bäst i klassen”. Man hamnar också på plats 21 av totalt 409 företag.

 

En annan kategori i indexet är ”Restaurants, Cafés & Take-Away” och där hamnar Max- för tolfte året i rad -  först. Dessutom är man nummer 21 av 409 på den totala listan över företag.

- Det känns fantastiskt att vi hamnar först i vår bransch igen. Det betyder att svenska folket faktiskt ser att vi anstränger oss för att göra skillnad och det påminner oss om att det mesta inom hälsa, rättvisa och miljö fortfarande är ogjort. Vi fortsätter hela tiden att öka våra ansträngningar för att vara en förebild inom hållbarhet och lönsamhet samtidigt. Det är så vi allra bäst inspirerar våra branschkollegor att ställa om, säger Kaj Török som är hållbarhetschef på Max Burgers.

Den totala studien omfattar över 70 000 respondenter och över 1500 varumärken i 35 olika branscher. I Sverige har 24 000 respondenter intervjuats om 409 varumärken baserat på marknadsandelar inom sin bransch. Branschen "Restaurants, Cafés & Take-Away" landar på plats 22 av totalt 35 branscher. Restaurangen som placerar sig nästbäst inom samma kategori som Max hamnar på plats 84, att jämföras med Max placering på 21:e plats.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2021 - februari 2022. Totalt 410 varumärken i 35 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

Här kan du läsa mer om Sustainable  Brand Index:

https://www.sb-index.com/sweden

Text: Gunilla Pihlblad

Foton: från respektive företag


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.